Turer med M/S Thomée

Blå himmel och blått lugnt vatten med båten Thomée i mitten som speglar av sig mot vattnet

Under sommaren 2017 kommer Östersunds kommun att sköta driften av motorbåten M/S Thomée. Båten kommer återigen vara ett härligt inslag i sommarens Östersund.

Alla turer går från och till Östersunds hamn.
Max 80 personer per tur.
Det finns enkelt fika att köpa på båten.
Under säsongen 2017 går det inte att abonnera M/S Thomée.

Biljetter

Biljetter köps direkt på M/S Thomée, betalning sker på plats kontant eller med swish.

Biljettpriser:

Vuxen 100 kronor
Barn 2-18 år 50 kronor
Barn 0-2 år Gratis

Turlista 2017

Lördag 15 juli
11.00 - Storsjötur (turen tar två timmar)
13.30 – Storsjötur (turen tar två timmar)

Söndag 16 juli
12.00 - Verkötur (ut klockan 12.00, lämnar Verkön 17.30)

Onsdag 19 juli
11.00 - Storsjötur (turen tar två timmar)
13.30 – Storsjötur (turen tar två timmar)

Lördag 22 juli
11.00 - Storsjötur (turen tar två timmar)
13.30 – Storsjötur (turen tar två timmar)

Söndag 23 juli
12.00 - Verkötur (ut klockan 12.00, lämnar Verkön 17.30)

Onsdag 26 juli
11.00 - Storsjötur (turen tar två timmar)
13.30 – Storsjötur (turen tar två timmar)

Fredag 28 juli
11.00 - Storsjötur (turen tar två timmar)
13.30 – Storsjötur (turen tar två timmar)

Lördag 29 juli
11.00 - Storsjötur (turen tar två timmar)
13.30 – Storsjötur (turen tar två timmar)

Söndag 30 juli
12.00 - Verkötur (ut klockan 12.00, lämnar Verkön 17.30)

Onsdag 2 augusti
11.00 - Storsjötur (turen tar två timmar)
13.30 – Storsjötur (turen tar två timmar)

Lördag 5 augusti
11.00 - Storsjötur (turen tar två timmar)
13.30 – Storsjötur (turen tar två timmar)

Söndag 6 augusti
12.00 - Verkötur (ut klockan 12.00, lämnar Verkön 17.30)

 

Historia

M/S Thomée (motor ship Thomée) byggdes vid Revsundssjön av Motala Mekaniska Verkstad år 1875. Då var Thomée bestyckad med ångmotor och trafikerade Revsundssjön 1879, varefter hon överflyttades via järnväg till Storsjön och gick där från 1880.

 Under ångbåtstrafikens blomstringsstid spelade hon största rollen som transportör av varor, folk och fä. Lustturer och liknande arrangemang företogs också. Ytterån; en känd brunnsort, fick reguljära ångbåtsbesök.

Sjöbefälet på Thomée hade under sin storhetstid att samsas om farleder med styrmännen på 16 andra ångfartyg, ångdrivna slupar, pråmar, segelskutor, segel- och motorfärjor. Farkosterna hade dock möjlighet att lägga till vid 79 olika bryggor längs Storsjöns stränder.

Under 1900-talets första årtionden svalnade intresset för ångbåtstrafiken. Den tekniska utvecklingen skapade andra, konkurrenskraftiga färdsätt och antalet reguljära ångbåtsturer sjönk.

 

Fakta om Ångfartyget S/S Thomée

Byggt av Motala Mekaniska Verkstad, monterad vid Revsundssjön 1875.

  • bruttodräktighet 106 registerton
  • längd 27 meter
  • bredd 4,85 meter
  • djupgående 2,15 meter
  • senaste renoveringen 2017 (vid senaste renoveringen utrustades Thomée med en dieselmotor som kommer att driva båten, även om ångpannan också finns kvar)
Sidan uppdaterad 2017-07-13