6. Flaggor och banderoller

Kommunens riktlinjer för flaggning reglerar hur vi flaggar på kommunens flaggstänger. Antingen är kommunen en tydlig avsändare med kommunlogotypen eller så används flaggorna för profilering av platsen och följer då platsvarumärket Östersunds grafiska profil.

Flaggor

Flaggor med kommunens logotyp utformas med vit bakgrundsfärg enligt bildexempel. Flaggor tillverkas av marinpolyester cirka 160 g/m2. Logotypen placeras med marginaler enligt bildexempel.

Mått för flaggor

Tabellen beskriver vilket mått som behövs beroende på stångens längd och vilket format som ska användas.

Stång

Stående flagga

Standardflagga

Exempel på flaggor

Vita flaggor med kommunens logotyp på som är monterade på flaggstolpar.Förstora bilden

Exempel på 12, 10 och 8 meter höga stänger, med både stående flagga och standardflagga.

Relevanta länkar

Profilflaggor

Profilflaggor följer platsvarumärket Östersunds (Östersundspulsen) grafiska profil och kan utformas i flera olika färgkombinationer. Flaggor tillverkas av marinpolyester cirka 160 g/m2 med tvåfärgs genomtryck och plastclips för montering.

Flaggvepor används till exempel i Badhusparken och stolpflaggor på lyktstolparna längs Prästgatan.

Mått för profilflaggor

Tabellen beskriver mått för olika typer av flaggor.

Mått

Standardflagga

135 x 225 cm (standardmått, kan göras större respektive mindre)

Flaggvepa

62,5 x 160 cm

Stolpflagga

Bildmått: 25 x 168 cm. Produktion med kanaler: 25 x 182 cm + utfall.

Exempel på profilflaggor

Flaggor i olika färger med Östersundslogotypen på som är monterade på flaggstolpar.Förstora bilden

Standardflaggor.

Flagga med Östersundslogotypen i mörkt blå på en turkos bakgrund. Flaggan är monterad upptill och nedtill på två stänger som går ut från en flaggstolpe.Förstora bilden

Flaggvepa.

Mörkt rosa flaggor med Östersundslogotypen, pulsen och en slogan. De två flaggorna är monterad på varsin sida av en lyktstolpe.Förstora bilden

Stolpflagga.

Banderoller

Profilbanderoller följer platsvarumärket Östersunds (Östersundspulsen) grafiska profil i färg och typsnitt och kan utformas i flera olika färgkombinationer. De kan vara rena med enbart färgplatta och valfri grafik ur platsvarumärkets verktygslåda eller i kombination med bild och text.

Exempel på banderoller

Östersundslogotypen och pulsen i ljust rosa på en mörkt rosa bakgrund.Förstora bilden
Östersundslogotypen och pulsen i vitt på en bild av Östersund med vatten i förgrunden. Längst ned en slogan: "En unik puls av stad och fjäll".Förstora bilden

För dig som medarbetare

Kommunens riktlinjer för flaggning hittar du under sidan ”Styrdokument” på www.ostersund.se. Riktlinjerna reglerar hur kommunen flaggar på sina flaggstänger.

Styrdokument »

Sidan uppdaterad 2023-12-07