Digitala infartsskyltar

Närbild på LED-lamporna på en digital skylt

Östersunds kommun har två digitala infartsskyltar längs E14 och en vid Vallaleden på Frösön. Huvudsyftet med skyltarna är att visa budskap som marknadsför Östersund som en attraktiv plats för de förbipasserande. Med bilder och budskap vill vi visa en bred och positiv bild av Östersund och det som händer här.

Vi vill gärna att föreningar, eventarrangörer och medborgare hör av sig med tips om vad som ska visas på skyltarna. Det kostar inget att synas på skyltarna. Om du har ett förslag på vad vi ska marknadsföra, gör du det via vår e-tjänst. Sedan gör vi en bedömning om ditt budskap möter instruktionen vi har för skyltarna och om det finns utrymme. Läs därför igenom instruktionen för de digitala infartsskyltarna nedan, innan du lämnar förslaget.

Ansök om att visa budskap på kommunens digitala infartsskyltar

Instruktion för publicering av budskap på de digitala skyltarna

När behov finns kan skyltarna användas för samhälls- och krisinformation, men skyltarna är inte en primär kanal för den typen av information. Kommunens kommunikationsavdelning ansvarar för innehåll, prioritering och publicering av budskap på skyltarna.

Skyltarnas innehåll

De budskap som visas ska vara i enlighet med varumärkesplattformen för platsen Östersund. Skyltarna visar bild och text i kombination. Skyltarna kan ha flera, skiftande budskap som kan avlösa varandra med mellanliggande pauser då skärmen släcks ned.

En bild ligger som kortast tid i 30 sekunder. Budskapen kan anpassas för varje skylt men det är även möjligt att ha samma budskap på samtliga skyltar. Evenemangsarrangörer eller invånare kan ge förslag till budskap på skyltarna via en e-tjänst här på ostersund.se.

Budskap med samhällsinformation från eller information om evenemang och aktiviteter som Östersunds kommun arrangerar eller är medarrangör till kan prioriteras.

Exempel på skyltarnas budskapsinnehåll

  • Marknadsföring av kommunens anläggningar, som skidbackarna, vinterparken eller Storsjöbadet
  • Foton som visar en attraktiv bild av Östersund
  • Information om evenemang som äger rum i Östersunds kommun och dess närområde
  • Gratulationer till olika slags händelser eller prestationer
  • Samhällsviktig information

Budskapens utformning

  • Budskapen ska vara korta och enkelt formulerade till exempel: Vinterparken öppnar 9 februari, Grattis till VM-guldet Anna Annasson eller Frösöbron är avstängd 9-13 september
  • Textstorleken ska vara minst 250 mm hög och antalet textrader ska vara högst tre stycken
  • Rörliga bilder eller rullande text får inte visas
  • Internetadresser, e-postadresser och telefonnummer får inte visas
  • Kommersiell reklam för produkter eller företag får inte förekomma
  • Regeln är att logotyper inte ska visas. Men undantag kan ske i samband med större nationella och internationella evenemang, som exempelvis VM i skidskytte eller Storsjöyran

Evenemangsskyltning

Skyltarna kan användas för att marknadsföra evenemang i kommunen eller regionen, som utförs av andra än Östersunds kommun.

Alla evenemangsbudskap som publiceras på de digitala skyltarna ska finnas publicerade i Visit Östersunds evenemangskalender.

Kommunen har ingen skyldighet mot föreningar eller andra arrangörer att marknadsföra deras evenemang. Det är kostnadsfritt för de evenemangsarrangörer som väljs ut, att vara synlig på skyltarna.

Val av evenemang ska inte styras av ett ”rättvisesystem”, där samtliga evenemang i kommunen har ”rätt” att synas på skyltarna.

Skyltarna ska inte marknadsföra matcher i seriespel, med undantag för de högsta ligorna där stort besökarantal kan förväntas. Vi värderar synlighet för herr- och damlag i enlighet med riktlinje för sponsring. Som regel marknadsförs inte föreläsningar, konferenser eller liknande på skyltarna.

Det kan variera hur många dagar ett evenemang visas på skyltarna samt hur långa tidsintervall de ligger uppe.

Val av evenemang och nivå av synlighet på skyltarna styrs av:

  • Profilering, det vill säga hur det bidrar till att stärka bilden av Östersund som en attraktiv plats i linje med varumärkesplattformen
  • Hur många besökare evenemanget förväntas få
  • Hur nära i tiden evenemanget ligger
  • Hur många andra evenemang som är aktuella under perioden
  • Om det finns ett nationellt intresse
  • Variation. Det vill säga, tonvikten ska inte ligga på en viss slags evenemang utan skyltarna ska visa en bredd av evenemang


Sidan uppdaterad 2022-11-09