- Östersund.se
- / Kommun och politik
- / Press- och informationsmaterial
- / Profilmanual Östersunds kommun
- / 1. Kommunikationstyper
1. Kommunikationstyper
För att få ordning och reda på kommunikationsarbetet har vi skapat en struktur för kommunens tre olika typer av kommunikation. Indelningen är tänkt som en hjälp och vägledning i arbetet.
Snabböversikt
Detaljerad information
Kommunikationstyperna har olika karaktär och utseende, det är syftet med kommunikationen som avgör vilken kategori den hör till. Nedan följer en kort beskrivning av de olika typerna av kommunikation och hur vi bör använda det grafiska beståndsdelarna beroende på vilken kommunikationstyp det handlar om.
Under kapitlet om den grafiska profilen hittar du mer detaljerade anvisningar för kommunens logotyp, dekor, färger och typografi samt exempel på tillämpningar.
Kommunen har en roll som myndighet. Det är särskilt tydligt till exempel vid olika typer av tillståndsgivning, kontroller, eller som ytterst ansvarig för medborgarnas försörjning vid till exempel arbetslöshet eller social utslagning.
När kommunen kommunicerar i egenskap av myndighet med ett formellt syfte ska kommunikationen vara formellt och strikt utformad.
Ofta innebär myndighetsinformation ingen formgivning alls. Ibland består den enbart av ett kommunvapen för att markera vem som är avsändare.
Exempel på kommunikation:
- Planer, taxor, utredningar och rapporter
- Föreskrifter
- Brev gällande bygglov
- Anvisningar om ansökningar
- Kuvert, brevpapper, etcetera
Huvudlogotyp
Typsnitt
- Rubriker: Calibri (Bell Gothic vid formgivning)
- Brödtext: Times New Roman (Bell Gothic vid formgivning)
Färger
Dekor
Ingen dekor används för myndighetsinformation.
Information från och profilering av Östersunds kommun
Information från Östersunds kommun kan vara i form av demokratiinformation eller serviceinformation.
Demokratiinformation
Demokratiinformation syftar ofta till inflytande och medborgardialog. Exempel på demokratiinformation är anpassade och formgivna versioner av tjänstemannaskrivelser, rapporter, budgetar och årsredovisningar. Faktabroschyrer om Östersunds kommun och skolmaterial om hur kommunen fungerar är andra exempel.
Serviceinformation
Serviceinformation syftar till kunskap om den service, de tjänster och upplevelser som kommunen erbjuder. Exempel på serviceinformation är informationsbroschyrer om olika tjänster i kommunen, inflyttarinformation och samlingsannonser i lokala medier.
Profilering av kommunen
Profilering av Östersunds kommun syftar till att stärka kommunens varumärke och det kan innefatta till exempel hur våra kläder och fordon är profilerade, roll-ups och annat mässmaterial.
Exempel på kommunikation:
- Tillväxtplan
- Broschyr om att flytta till Östersund
- Inbjudan till informationsmöten
- Strajpning av bilar
- Rekryteringsannonser
Huvudlogotyp
Alternativ huvudlogotyp
Typsnitt
Färger
Dekor
Valfria grafiska element ur kommunens dekor (Östersundshjärtat, pulsen, silhuetten och Östersundslogotypen). Visuellt underordnade kommunens logotyp.
Profilering av platsen innebär kommunikation som bidrar till en tydlig och enhetlig och attraktiv bild av Östersund, vilket bidrar till mer inflyttare, besökare, studenter och företagsetableringar. Profileringen utgår från platsvarumärket Östersund (Östersundspulsen) som du kan läsa mer om på webbplatsen Östersundspulsen. Exempel på profilering är en vepa på flyget, annonser som syftar till att skapa ett intresse för platsen Östersund samt profilprodukter.
Är [*] profilering av platsen eller inte?
Om du är osäker på om det är profilering av Östersunds kommun eller profilering av platsen Östersund kan dessa hjälpfrågor vara till stöd:
- Handlar [*] till största del om platsen Östersund snarare än kommunens kärnverksamhet? Ja/Nej
- Kan besökare / turister nyttja [*]? Ja/Nej
- Är [*] något som går i linje med varumärkesplattformen för Östersund? (Exempelvis Ett aktivt liv, Närheten till fjällen eller Östersunds roll i omvärlden) Ja/Nej
Om du har svarat Ja på samtliga frågor är det profilering av platsen Östersund.
Har du frågor? Kontakta oss!
Om du känner dig osäker kring detta och har frågor så är du välkommen att mejla Alexander Andersson, ansvarig för kommunens grafiska profil. Du kan även ringa på 063-14 35 09 eller söka honom i Teams.
Profilering av platsen Östersund där kommunen eller flera är avsändare
Beroende på aktivitet kan det variera vem som står som avsändare i form av avsändarlogotyp för platsvarumärket. Det kan vara:
- Bara kommunen: Till exempel när vi välkomnar besökare till våra friluftsanläggningar.
- Flera avsändare: Till exempel vid ett rekryteringsevent där flera parter står bakom det.
- Bara platsvarumärket (inga andra logotyper): Till exempel en film som beskriver Östersund och som är fri att använda för alla som vill sprida bilden av Östersund.
Huvudlogotyp och dekor
Färger
Typsnitt
Underordnad logotyp
Visuellt underordnad platsvarumärket. Version efter yta. Vid flera underordnade logotyper delar de på ytan. Platsen Östersund kan även kommuniceras utan underordnade logotyper.
Underordnad alternativ logotyp
Visuellt underordnad platsvarumärket. Version efter yta. Vid flera underordnade logotyper delar de på ytan. Platsen Östersund kan även kommuniceras utan underordnade logotyper.
Kontakt
- För mer information är du välkommen att vända dig till kommunens kundcenter som besvarar din fråga eller hjälper dig vidare.
- Kundcenter
- 063-14 30 00
- kundcenter@ostersund.se