- Östersund.se
- / Kommun och politik
- / Kontakta oss
Kontakta oss

Huvudentrén till kommunens kundcenter på Österäng i Östersund.
På Östersunds kommun har vi ett kundcenter som hjälper dig med de flesta frågor och ärenden du har kring kommunens verksamhet. Våra kommunvägledare på kundcenter är specialiserade inom olika områden för att kunna ge dig så bra service som möjligt.
Ring oss på 063-14 30 00
Du kan ringa oss på 063-14 30 00 om du har frågor om kommunens verksamhet och service.
Våra kommunvägledarna är specialister inom olika områden, därför får du välja vilken typ av verksamhet ditt ärende gäller när du ringer till oss.
Knappval
När du ringer till oss får du fem olika val:
- Tryck 1 för Socialt stöd och omsorg, det vill säga frågor som rör exempelvis socialtjänst, äldre- och handikappomsorg.
- Tryck 2 för Skola, förskola och vuxenutbildning, det vill säga alla frågor som rör skolan, förskolan eller fritidsverksamhet.
- Tryck 3 för Fastigheter, byggande, gator och miljö, det vill säga frågor om
exempelvis bygglov, renhållning, vatten och tillstånd. - Tryck 4 för Kultur, fritid, anställning, politik och inflyttarfrågor, det vill säga frågor om exempelvis kultur, fritid, lediga jobb, politik och om att flytta hit.
- Press 8 for information in English. (Tryck 8 för information på engelska)
Om du inte gör något knappval, utan bara väntar kvar kommer du att kopplas till första lediga kommunvägledare.
Öppettider för telefon
Måndag–torsdag: 08.00-17.00
Fredag: 08.00-16.00
Helger: Stängt
Nummerpresentatörer
Östersunds kommuns telefoner har nummerpresentatörer. Det innebär att ditt telefonnummer visas när du ringer till kommunen. Vill du inte att ditt telefonnummer ska visas slår du #31# före telefonnumret.
Om det står 063-14 30 00 i displayen på din telefon så är det någon från kommunen som sökt dig. Ringer du tillbaka kommer du till kommunens kundcenter.
Telefonitjänster för dig med funktionsnedsättning
Du som exempelvis har tal-, röst eller språksvårigheter kan ta hjälp av någon av de telefonitjänster som Post- och telestyrelsen erbjuder när du ska ringa till oss.
Besök oss på Österäng
Undvik att besöka vårt kundcenter – kontakta oss via telefon eller mejl istället!
På grund av Coronaviruset vill vi just nu att våra medborgare i första hand kontaktar oss via telefon eller mejl, och så långt det är möjligt undviker personligt besök till Kundcenters reception på Österäng.
Du kan besöka vårt kundcenter på Österäng i Östersund. Vi finns på Förlandsgränd 1C. Du går in från innergården, via Förlandsgränd. Entrén är tillgänglighetsanpassad och besöksparkering finns på innergården.
Hos oss kan du bland annat få hjälp att fylla i blanketter, hämta informationsmaterial och få svar på de vanligaste frågorna.
Du kan också låna dator och söka information eller använda kommunens e-tjänster.
Besöksadress
Förlandsgränd 1C
831 34 Östersund
Närmaste busshållplats är "Östersund Stora Kyrkan" eller "Östersund Torgbrinken".
Syntolkning av entrén kommer inom kort.
Öppettider för besök
Måndag–fredag: 08.00-16.00
Helger: Stängt
Tillgänglighet i lokalerna

Hörselteknisk utrustning

Bemannad reception

Parkeringsplats för personer med nedsatt rörelseförmåga

Toalett tillgänglig för personer med eldriven rullstol

Entré och entréhall tillgänglig för rullstolsburen

Ledarhund välkommen
Rullstol finns att låna vid entrén.
Besök Social- och arbetsmarknadsförvaltningen
Du kan besöka Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i våra lokaler på Rådhusgatan/Verkmästargränd i Östersund. Du går in från Verkmästargränd. Entrén är tillgänglighetsanpassad och besöksparkering finns på gården.
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen har en egen reception som är öppen och bemannad mellan kl. 8.00-12.00 samt mellan 13.00-16.00.
Du kan också låna dator och söka information eller använda kommunens e-tjänster.
Besöksadress
Verkmästargränd 4, Östersund
Närmaste busstation är "Pliktverket".
Öppettider
Måndag–fredag: 8.00‑12.00, 13.00-16.00
Helger: Stängt
Dag före röd dag: 8.00‑12.00, 13.00-15.00
Tillgänglighet i lokalerna

Hörselteknisk utrustning

Bemannad reception

Toalett tillgänglig för personer med eldriven rullstol

Tydlig skyltning

Kontrastmarkeringar

Entré och entréhall tillgänglig för rullstolsburen
Besök oss på Rådhuset
Rådhuset är numera stängt för allmänheten då Kundcenter flyttat till Österäng. Har du blivit inbjuden till träff eller möte på Rådhuset kommer de att släppa in dig på angiven plats.
Adress
Rådhusgatan 21
831 35 Östersund
Parkering
Parkering finns på Rådhusets innergård (baksidan).
Tillgänglighet i lokalerna
Lånerullstol finns vid entrén (gamla Kundcenter).
För mer information kring tillgängligheten i lokalerna du ska besöka, kontakta den som bjudit in dig.
Skriv till oss
Du är välkommen att skriva till oss via e-post, genom att fylla i vårt kontaktformulär eller per post.
Försök att vara så detaljerad som möjligt när du skriver till oss. Beskriv ditt ärende - till exempel genom att ange vilken skola, boende eller adress ditt ärende gäller. Glöm inte heller att ange dina kontaktuppgifter om du vill ha svar från oss. Självklart kan du även välja att vara anonym.
Du får återkoppling på din fråga eller synpunkt inom maximalt två arbetsdagar.
E-post
Skicka e-post till oss på kundcenter@ostersund.se. Om det gäller känsliga uppgifter använder du i stället vårt formulär här nedan.
Formulär
Du kan skriva till oss genom att fylla i vårt kontaktformulär. Där har du möjlighet att bifoga filer och markera ut en plats på kartan som ärendet gäller.
Post
Du kan skicka vanligt brev till oss på följande adress:
Östersunds kommun
831 82 Östersund
Posttjänster för dig med funktionsnedsättning
Du som exempelvis har en syn- eller rörelsenedsättning kan ta hjälp av någon av de posttjänster som Post- och telestyrelsen erbjuder när du ska skriva till oss.
Posttjänster för äldre och personer med funktionsnedsättning
Kontakta våra tjänstemän och förtroendevalda
Här hittar du kontaktuppgifter till våra tjänstemän och förtroendevalda politiker.
Förtroendevalda politiker
- Kommunstyrelsens förtroendevalda
- Kommunfullmäktiges förtroendevalda
- Barn- och utbildningsnämndens förtroendevalda
- Kultur- och fritidsnämndens förtroendevalda
- Miljö- och samhällsnämndens förtroendevalda
- Social- och arbetsmarknadsnämndens förtroendevalda
- Tekniska nämndens förtroendevalda
- Vård- och omsorgsnämndens förtroendevalda
I vårt förtroendemannaregister Troint hittar du kontaktuppgifter till alla våra förtroendevalda politiker.
Presskontakter
Använd våra e-tjänster för att felanmäla och lämna synpunkter
Med hjälp av våra e-tjänster kan du bland felanmäla, lämna medborgarförslag, beröm, klagomål och tips om kommunens verksamhet.
- Felanmäl skador och fel på kommunens gatubelysning
- Felanmäl skador och fel på skyltar, trafikljus, sandning eller annat fel på kommunens vägar och gångbanor
- Felanmäl skador och fel i Östersunds kommuns lokaler och fastigheter
Just nu har vi problem med systemet för felanmälan av lokaler och fastigheter.
Under tiden så felanmäler du direkt till Kundcenter.
Är det akut felanmälan ring 063-14 32 21 - Lämna eller stötta ett medborgarförslag
- Lämna beröm, klagomål och tips kring kommunens verksamhet
- Lämna klagomål enligt skollagen
- Lämna synpunkter på svårbegriplig information
Våra journummer vid akuta ärenden
Har du ett akut ärende som berör kommunens verksamhet kontaktar du vårt kundcenter. Däremot under kvällar och helger ringer du direkt till något av våra journummer.
Hemtjänst
Behöver du snabbt nå hemtjänstpersonal dagtid eller kvällstid fram till 22.00 så kan du ringa direkt till hemtjänstgruppernas lokaler
Om du eller din anhörig har trygghetslarm kan du även ringa nattetid. Då kontaktar du hemtjänstens nattpatrull
Kommunala fastigheter
Har du akuta problem med någon av kommunens fastigheter? Ring 063-14 32 21.
Gäller problemen någon av Östersundshems fastigheter hittar du deras journummer på www.ostersundshem.se
Särskilt boende
Har du någon anhörig på särskilt boende och behöver få kontakt med personalen så hittar du telefonnummer som gäller dygnet runt direkt på sidan där respektive boende presenteras
Social beredskap
För akuta ärenden utanför kontorstid som inte kan vänta till nästa vardag finns social beredskap. Social beredskap avser främst barn eller ungdomar som kan antas fara illa och är i behov av akuta insatser från socialtjänsten, missbrukare i behov av akuta insatser och våld i nära relation.
Social beredskap når man via SOS Alarm (112) vardagar mellan klockan 17:00 och 08:00 samt under helger. Dag före helgdag inträder beredskapen klockan 15:00.
Vatten och avlopp
Har du problem med vattenläckor, frysningar eller missfärgat vatten?
Kundcenter: 063-14 30 00 (vardagar 08.00-16.00)
Journummer: 063-14 37 00 (kvällar och helger)
Offentliga utemiljön - exempelvis gator och parker
Har du ett akut ärende som har med den offentliga utemiljön att göra - exempelvis gator, gång- och cykelvägar, parker, lekplatser, parkeringar och torg? Ring i så fall:
Kundcenter: 063-14 30 00 (vardagar 08.00-16.00)
Journummer: 063-14 37 00 (kvällar och helger)
Är det ett icke akut ärende kan du med fördel använda vår e-tjänst för felanmälan av gator och vägar.
Ta del av kommunala handlingar i punktskrift
Hos Kundcenter finns det en punktskriftskrivare. Med hjälp av den kan du som är synskadad eller blind ta del av kommunala handlingar i punktskrift.
Flera medarbetare på kundcenter är utbildade och kan hjälpa dig om du har behov av dokument i punktskrift. Det kan till exempel handla om kommunala handlingar eller annat informationsmaterial.
Punktskrift används av synskadade eller blinda personer i stora delar av världen och finns för de flesta alfabet.
Ring eller besök oss
Kontakta Kundcenter för att få hjälp med utskrifter i punktskrift:
- Ring till Kundcenter på 063-14 30 00.
- Besök Kundcenter på Österäng
Har du synpunkter på oss?
Om vi inte lever upp till vad vi lovar vill vi gärna att du meddelar oss detta. Dina synpunkter ger oss värdefull information och möjlighet att förbättra vår verksamhet.