- Östersund.se
- / Näringsliv och arbete
- / Tillstånd, regler och tillsyn
- / Tillståndsguide
- / Alla tillstånd
- / Sälja e-cigaretter
Sälja e-cigaretter
Du måste anmäla till kommunen att du vill sälja e-cigaretter och påfyllningsbehållare. Anmälan gör du till Samhällsbyggnad.
Innan du ansöker
För att få sälja e-cigaretter och påfyllningsbehållare ska du anmäla detta till kommunen. Du måste också ha ett egenkontrollprogram.
- Med elektroniska cigaretter avses en produkt som kan användas för konsumtion av nikotinånga. E-cigaretten fylls på genom en påfyllningsbehållare.
- Med påfyllningsbehållare avses en behållare som innehåller vätska som innehåller nikotin och som kan användas för att fylla på en elektronisk cigarett.
Om din butik upphör eller om butiken byter ägare måste du anmäla det till Samhällsbyggnad.
Så mycket kostar det
Du betalar en anmälningsavgift samt en årlig tillsynsavgift.
Så lång tid tar det
När vi tagit emot en fullständig och rätt ifylld anmälan registrerar vi ärendet inom 10 dagar.
Tänk på följande
Elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare får inte säljas eller på annat sätt lämnas ut till den som inte har fyllt 18 år. I butiken ska det finnas skyltar med information om att det är förbjudet att sälja eller lämna ut till den som inte har fyllt 18 år.
Du som säljer e-cigaretter ska bedriva egenkontroll. Det innebär att du själv ska kontrollera att försäljningen av varorna och produkterna följer de regler som finns för försäljningen. I egenkontrollprogrammet ska det framgå vilka rutiner du och din personal ska arbeta efter för att följa försäljningsreglerna.
En kopia på egenkontrollprogrammet ska du bifoga tillsammans med din anmälan.
Har du frågor eller vill veta mer?
Kontakta Kundcenter på 063-14 30 00 eller kundcenter@ostersund.se
Skicka in din anmälan
Du anmäler försäljning av e-cigaretter och påfyllningsbehållare via vår e-tjänst:
Detta händer sen
När Samhällsbyggnad tagit emot din anmälan med kompletta handlingar skickar vi tillbaka ett registreringsbevis.
När du har fått registreringsbeviset har du också fått bekräftelse på att du får sälja. Det är upp till varje enskild företagare att se till att de krav som ställs för försäljning är uppfyllda.
Kommunen kommer årligen utföra tillsyn hos dig. Då kontrollerar vi att ni har ett fungerande egenkontrollprogram, att personalen har fått aktuell utbildning om reglerna för försäljning. Vi kontrollerar också att butiken har skyltar som informerar om åldersgränser och att märkningen på produkterna är riktig.
Ibland gör kommunen också ett eller flera extra tillsynsbesök. Det sker i de fall vi misstänker att butiken inte följer bestämmelserna i lagstiftningen.
Övrigt att tänka på
Övriga tillstånd som du kan behöva söka
Här följer tips på några tillstånd som du också kan behöva söka om du ska:
- Arrangera offentlig tillställning – Polisen
- Använda offentlig plats – Polisen
- Sälja och servera alkohol - Östersunds kommun
- Sälja och servera folköl - Östersunds kommun
- Sälja tobaksvaror - Östersunds kommun
- Sätta upp skylt - Östersunds kommun
Fördjupad information
Kontakt
- Har du frågor om vilka tillstånd du behöver söka kan du alltid vända dig till oss på Företagslotsen.
- Företagslotsen
- 063-14 39 00
- Kontaktuppgifter till Företagslotsen