- Östersund.se
- / Näringsliv och arbete
- / Tillstånd, regler och tillsyn
- / Tillståndsguide
- / Alla tillstånd
- / Sälja tobaksvaror
Sälja tobaksvaror
Du måste söka ett försäljningstillstånd för tobak för att få sälja tobaksvarar i butik. Försäljningstillståndet söker du hos Social- och arbetsmarknadsförvaltningen.
Innan du ansöker
Försäljningstillstånd krävs både för detaljhandel och partihandel. Du måste också ha ett egenkontrollprogram för att få sälja tobaksvaror.
Tillståndet kan gälla tills vidare eller enbart för en viss period.
Om din butik upphör eller om butiken byter ägare måste du anmäla det till Social- och arbetsmarknadsförvaltningen.
Så mycket kostar det
Du betalar för handläggningen av ärendet samt tillsynen.
- Det kostar 11 180 kronor att söka tillstånd
Driver du en stadigvarande verksamhet tar kommunen också ut en årlig avgift för tillsyn. År 2020 är kostnaden 5 800 kronor.
Så lång tid tar det
När din ansökan är komplett börjar vi handlägga ditt ärende. Handläggningstiden är cirka 6 veckor.
Tänk på följande
Tobaksvaror får inte säljas eller på annat sätt lämnas ut till den som inte har fyllt 18 år. I butiken ska det finnas skyltar med information om att det är förbjudet att sälja eller lämna ut till den som inte har fyllt 18 år.
Du som säljer tobaksvaror ska bedriva egenkontroll. Det innebär att du själv ska kontrollera att försäljningen av varorna och produkterna följer de regler som finns för försäljningen. I egenkontrollprogrammet ska det framgå vilka rutiner du och din personal ska arbeta efter för att följa försäljningsreglerna.
En kopia av egenkontrollprogrammetska du bifoga tillsammans med din ansökan. Du behöver också bifoga en del andra handlingar. I vår checklista hittar du information vilka handlingar du ska bifoga:
Checklista vid försäljningstillstånd för tobak
Har du frågor eller vill veta mer?
Kontakta Kundcenter på 063-14 30 00 eller kundcenter@ostersund.se
Skicka in din ansökan
Du ansöker om försäljningstillstånd för tobak via vå e-tjänst.
Detta händer sen
När Social- och arbetsmarknadsförvaltningen tagit emot ansökan med kompletta handlingar börjar vi att handlägga ditt ärende. Vi utreder om du och ditt bolag är lämpliga, vilket innebär att vi bland annat kontrollerar din och bolagets ekonomi samt gör en kontroll hos Polisen.
Därefter fattar Social- och arbetsmarknadsnämnden beslut om försäljningstillstånd för tobak.
När du fått ditt försäljningstillstånd kommer kommunen årligen att utföra tillsyn hos dig. Då kontrollerar vi att ni har ett fungerande egenkontrollprogram, att personalen har fått aktuell utbildning om reglerna för försäljning. Vi kontrollerar också att butiken har skyltar som informerar om åldersgränser och att märkningen på produkterna är riktig.
Ibland gör kommunen också ett eller flera extra tillsynsbesök. Det sker i de fall vi misstänker att butiken inte följer bestämmelserna i lagstiftningen.
Övriga tillstånd som du också kan behöva söka
Här följer tips på några tillstånd som du också kan behöva söka om du ska:
- Arrangera offentlig tillställning
– Polismyndigheten
- Använda offentlig plats
– Polismyndigheten
- Sälja och servera alkohol - Östersunds kommun
- Sälja och servera folköl - Östersunds kommun
- Sälja e-cigaretter - Östersunds kommun
- Sätta upp skylt
- Östersunds kommun
Fördjupad information
Kontakt
- Har du frågor om vilka tillstånd du behöver söka kan du alltid vända dig till oss på Företagslotsen.
- Företagslotsen
- 063-14 39 00
- Kontaktuppgifter till Företagslotsen