Dekor – hjärtat, pulsen, silhuetten och logotypen

Som dekor vid profilering av kommunen (ej myndighetsinformation) finns fyra olika grafiska element att använda – Östersundshjärtat, pulsen, silhuetten samt Östersundslogotypen.

Östersundshjärtat

Östersundshjärtat en symbol för platsen Östersund och ska användas för att profilera denna. Hjärtat kan användas som grafisk dekor för allt utom myndighetsinformation.

Östersundshjärtat kan ha samtliga färger ur kommunens färgpalett inklusive vitt och silver. Undantag är mörkgrått som ej bör användas på själva hjärtat.

Hjärtformad snöflinga i vitt på en turkos bakgrund.Förstora bilden

Specialversioner av Östersundshjärtat

Östersundshjärtat finns även tillgängligt i två specialversioner: Det samiska hjärtat och regnbågshjärtat. Vid behov av övriga specialversioner, exempelvis Jämtlandshjärtat eller ÖFK-hjärtat, kontaktar du Område kommunikation.

Mejla Område kommunikation »

Hjärtformad snöflinga i samiska flaggans färger rött, grönt, gult och blått.Förstora bilden
Hjärtformad snöflinga i regnbågens färger.Förstora bilden

Pulsen och silhuetten

Pulsen och silhuetten symboliserar kombinationen av stad och fjäll. Pulsen kan förlängas och silhuetten kan breddas efter behov. Form och proportioner får dock ej förvrängas. Samtliga färger ur kommunens färgpalett får användas.

Ett grönt streck i form av en hjärtpuls med mönstret av fjälltoppar tillsammans med hustak.Förstora bilden
Förstora bilden
En blå silhuett i form av en hjärtpuls med mönstret av fjälltoppar tillsammans med hustak.Förstora bilden

Östersundslogotypen

Östersundslogotypen finns i tre grundutföranden med hjärtat (liggande, stående och centrerad) samt i versioner utan hjärtat. Alla versionerna kan användas i kommunens alla färger och kombinationer, på eller utan färgplattor.

Texten "Östersund" i grönt uppdelad på två rader med Östersundshjärtat i samma färg till höger.Förstora bilden
Texten "Östersund" i blått uppdelad på tre rader med Östersundshjärtat i samma färg ovanför.Förstora bilden
Texten "Östersund" i mörkt orange på en rad med Östersundshjärtat i samma färg ovanför.Förstora bilden
Förstora bilden

Profilering av kommunen eller platsen?

Vid profilering av platsen Östersund används också hjärtat, pulsen, silhuetten och logotypen – men då gäller platsvarumärket Östersunds färgpalett och typografi. Du kan läsa mer om detta och hämta filer i verktygslådan på platsvarumärkets webbplats Östersundspulsen.

Är du osäker på om det är profilering av kommunen eller platsen? Då kan du ta våra hjälpfrågor till stöd, se länk nedan.

Sidan uppdaterad 2024-01-08