Livsmedelskontroll - riskklassning och kontrollfrekvens

Här hittar du information om livsmedelskontroller. Livsmedelskontrollerna utförs av enheten Miljö och hälsa.

Hur mycket livsmedelskontroll en livsmedelsanläggning ska ha beräknas enligt en riskklassningsmodell från Livsmedelsverket. Alla kommuner i Sverige ska följa modellen.

Riskklassningsmodellen

Riskklassningsmodellen innebär att verksamheter klassas enligt uppgifter om:

  • huvudsaklig inriktning
  • aktiviteter med kontrollbehov
  • produktgrupper kopplade till särskilda regler
  • verksamhetens omfattning

Utifrån de här uppgifterna beräknar Miljö och hälsa hur ofta din verksamhet behöver kontrolleras under en femårsperiod. Om din verksamhet visar god efterlevnad av lagstiftningen kan Miljö och hälsa minska antalet livsmedelskontroller.

Antalet livsmedelskontroller kan även sänkas om din verksamhet har ett giltigt certifikat för en tredjepartsstandard, som granskats och listats enligt Livsmedelsverket.

När Miljö och hälsa beräknat hur ofta din verksamhet behöver kontrolleras, fastställer enheten en kontrollfrekvens per fem år. Beslutet är möjligt att överklaga.

Du behöver meddela om verksamheten ändras

Om något ändras i verksamheten under tidens gång, till exempel ändrad inriktning, omfattning eller ändrade aktiviteter, behöver du som livsmedelsföretagare informera Miljö och hälsa. Då görs en ny beräkning av kontrollfrekvens baserad på de nya uppgifterna.

Om förändringen innebär att kontrollfrekvensen blir en annan än den tidigare fastställda frekvensen så fattas ett nytt beslut om fastställande av kontrollfrekvens.

Vill du läsa mer om Livsmedelsverkets modell för riskklassning finns information på livsmedelsverkets hemsida och i kontrollwiki.

Gå direkt till e- tjänsten

När du ska starta en livsmedelsverksamhet eller planerar att förändra din befintliga livsmedelsverksamhet så anmäler du det i e-tjänsten för livsmedelsverksamhet

Hur får jag min livsmedelsverksamhet riskklassad?

När du ska starta en livsmedelsverksamhet eller planerar att förändra din befintliga livsmedelsverksamhet så anmäler du det i e-tjänsten för livsmedelsverksamhet

I samband med att du anmäler din verksamhet i e-tjänsten kommer du behöva svara på en rad frågor om verksamheten. Uppgifterna du lämnar blir det underlag som Miljö och hälsa använder för att riskklassa din verksamhet och fastställa kontrollfrekvensen. Formuläret i e-tjänsten är alltså utformad för att inhämta alla nödvändiga uppgifter som behövs för att kunna följa Livsmedelsverkets riskklassningsmodell.

Vilka uppgifter behöver jag lämna in till er?

Dessa uppgifter kommer du att behöva uppge:

  • Huvudsaklig inriktning handlar om hur livsmedlen som verksamheten hanterar sprids, och vilken typ av livsmedel det handlar om.
  • Aktiviteter som sker i verksamheten, alltså vad livsmedelsföretaget gör.
  • Om verksamheten hanterar livsmedel som omfattas av specialregler
  • Verksamhetens omfattning (avser vilken storlek eller spridning verksamheten har, det kan exempel redovisas som antal årsarbetskrafter eller antal ton utgående mängd livsmedel.)

Det här behöver du också ta reda på innan du lämnar uppgifter i e-tjänsten:

  • Har du en certifiering? Vissa standarder gör att verksamheten inte behöver lika många kontroller. Ta reda på vilka aktuella certifieringar du har för din verksamhet.

Övriga uppgifter som är bra att ha till hands är:

  • produktionsvolym - exempelvis antal ton utgående mängd livsmedel
  • antal sysselsatta/årsarbetskrafter i verksamheten.

Hur lämnar jag in uppgifterna?

Använd vår e-tjänst här ovanför för att lämna in dina uppgifter.

Vad kostar det?

Att anmäla en ny livsmedelsanläggning kostar 1 686 kronor (taxa för 2025). Det motsvarar det administrativa arbete som görs för att registrera din verksamhet hos miljö och hälsa.

Att anmäla ändringar i en redan registrerad livsmedelsverksamhet är kostnadsfritt.

Vem kan använda e-tjänsten?

  • Du som firmatecknare kan lämna uppgifterna och fylla i e-tjänsten själv.
  • Du som representerar verksamheten men inte är firmatecknare kan också använda tjänsten.
  • Både firmatecknare och annan representant behöver e-legitimation för att logga in i tjänsten.

Fördjupning

Sidan uppdaterad 2025-01-08