Livsmedel för dig som konsument

Östersunds kommun kontrollerar så att mat och dricksvatten som kom­mer från restauranger, caféer, tillverkare, butiker och andra livs­medels­verksamheter följer de krav som ställs i livsmedels­lagstiftningen.

Målet är att du som konsument aldrig ska behöva bli sjuk av mat eller dricksvatten. Du ska även kunna lita på att livsmedel är märkta på rätt sätt och att det livsmedel som du konsu­merar verkligen är det som presenteras i menyer och på förpackningar.

Bristfällig livsmedelshantering

Om du har klagomål på livsmedelshanteringen i en butik, restaurang eller en annan livsmedelsverksamhet ska du i första hand vända dig direkt till verksamheten. Om du inte får någon hjälp där så kan du använda vår e-tjänst.

Klagomål livsmedel (e-tjänst)

Du kan även ringa kommunens kundcenter på 063-14 30 00. Du kan välja att vara anonym. Lämna då inga uppgifter som kan avslöja vem du är – till exempel namn, telefonnummer eller mejl. Anledningen är att allt som kommer in till kommunen är offentligt och kan begäras ut enligt offentlighetsprincipen.

Matförgiftning

Matförgiftning är ett samlingsnamn på flera olika bakterier och virus som orsakar lite olika symptom men som har gemensamt att den som blivit sjuk har smittats genom maten eller vattnet.

Om du blir sjuk och misstänker att mat eller dricksvatten är orsaken ska du anmäla det till kommunen så fort som möjligt. Ju längre tid som går, desto svårare blir det för oss att utreda den misstänka matförgiftningen.

Så anmäler du misstänkt matförgiftning

För att anmäla misstänkt matförgivning använder du vår e-tjänst.

Klagomål livsmedel (e-tjänst)

Du kan även ringa kommunens kundcenter på 063-14 30 00. Du kan välja att vara anonym. Lämna då inga uppgifter som kan avslöja vem du är – till exempel namn, telefonnummer eller mejl. Anledningen är att allt som kommer in till kommunen är offentligt och kan begäras ut enligt offentlighetsprincipen.

Det här behöver kommunen veta när du anmäler misstänkt matförgiftning

Om du hör av dig till oss för att du blivit sjuk och misstänker att livsmedel eller dricksvatten orsakat sjukdomen så kommer vi att intervjua dig om bland annat följande:

  • var och när du ätit, alltså plats, datum och ungefärlig tid
  • vad måltiden bestod av (inklusive dryck)
  • tidpunkten då du insjuknade
  • vilka symptom du har
  • vad du har ätit det senaste dygnet, samt om du har ätit särskilt känslig mat den senaste veckan, till exempel ätit rå köttfärs eller druckit vatten från enskild brunn

Hur utreder kommunen misstänkta matförgiftningar?

Vi kontaktar alltid det aktuella livsmedelsföretaget eller den aktuella dricks­vatten­prod­ucenten vid alla anmälningar om misstänkt matförgiftning. Om fler än en person har blivit sjuk gör kommunens livsmedelsinspektörer även en kontroll som bland annat om­fattar personalhygien, rengöring och hantering av livsmedel i verksamheten. Ofta tar vi också prover på den typ av livsmedel som den som anmält ätit.

Ibland kan det vara nödvändigt att lämna ett avföringsprov för att få reda på vilken bakterie eller parasit eller det virus som orsakat matförgiftningen. Kontakta sjuk­vårds­upplysningen eller din hälsocentral för rådgivning och eventuell provtagning.

Tydlig och ärlig märkning av livsmedel

All mat som säljs ska vara märkt så att du enkelt förstår vad den innehåller. Märkningen skyddar dig mot att bli lurad och mot allergiska reaktioner från ingredienser som inte står på förpackningen.

Du ska kunna lita på att maten är äkta – till exempel att oxfilé verkligen är oxfilé. Samma regler gäller för livsmedel med skyddad beteckning, som parmaskinka, kalixlöjrom och fetaost. Om en meny lovar parmaskinka måste det vara äkta parmaskinka. Annars ska restaurangen använda en annan beteckning, till exempel lufttorkad skinka. Du får heller aldrig vilseledas om varifrån ett livsmedel kommer – land, stad eller region ska alltid stämma.

Vill du göra en anmälan om felaktig märkning eller livsmedelsinformation ska du i första hand vända dig direkt till verksamheten. Om du inte får någon hjälp där så kan du använda vår e-tjänst.

Klagomål livsmedel (e-tjänst)

Du kan välja att vara anonym. Lämna då inga uppgifter som kan avslöja vem du är – till exempel namn, telefonnummer eller mejl. Anledningen är att allt som kommer in till kommunen är offentligt och kan begäras ut enligt offentlighetsprincipen.

Vill du veta mer om märkning och information så besök www.livsmedelsverket.se.

Rätt till information om allergener

Som konsument har du alltid rätt att få veta om maten innehåller allergener.

  • På restaurang kan du fråga personalen, som ska ge dig korrekt information.
  • I butik kan du läsa på innehållsförteckningen på förpackningen. Där ska det alltid framgå om maten innehåller allergener.

Vilka ämnen som räknas som allergener är bestämt i EU:s lagstiftning.

Om du får en allergisk reaktion och produkten enligt märkningen inte ska innehålla det allergen du misstänker att du reagerat på, kan du anmäla det i vår e-tjänst.

Klagomål livsmedel (e-tjänst)

Du kan även ringa kommunens kundcenter på 063-14 30 00.

Ämnen eller produkter som orsakar allergi

  • Spannmål som innehåller gluten (vete, korn, råg, havre, spelt (dinkel) khroasanvete eller korsningar mellan dem)
  • Kräftdjur
  • Ägg
  • Fisk
  • Jordnötter
  • Sojabönor
  • Mjölk och mjölkprodukter (inklusive laktos)
  • Selleri
  • Senap
  • Sesamfrön
  • Svaveldioxid och sulfit
  • Lupin
  • Blötdjur (snäckor, musslor och bläckfisk)
  • Nötter (mandel, hasselnöt, valnöt, cashewnöt, pecannöt, paranöt, pistagemandel, macadamia- eller Queenslandnöt)

Läs även: Allergimärkning - Livsmedelsverket

Listeria

Gravida, sköra äldre och personer med nedsatt immunförsvar bör undvika vissa typer av livsmedel för att undvika listeriabakterier och sjukdomen Listerios.

Listerios är en ovanlig sjukdom som orsakas av bakterien Listeria som kan vara livshotande för den som drabbas. Listeria finns på många ställen i naturen och därför finns den på många råvaror. Listeria kan föröka sig i kylskåpstemperatur och utan luft, till exempel i vakuum­förpackningar. Listeria dör vid upphettning, men överlever frysning.

Eftersom Listeria dör vid upphettning är det framförallt livsmedel som ska ätas utan att hettas upp som kan vara en risk. Exempel på produkter att undvika, för dig i riskgrupp:

  • Färskostar gjorda på opastöriserad mjölk
  • Mögel- och kittostar
  • Vakuumförpackad gravad eller rökt lax
  • Skivat köttpålägg av rökt-, kokt skinka och kalkon

Läs även: Listeria monocytogenes - Livsmedelsverket

Sidan uppdaterad 2025-09-23