- Östersund.se
- / Barn och utbildning
- / Målbild för förskola och skola
- / Förändringar i förskolestrukturen
Förändringar i förskolestrukturen
För att få en hållbar förskoleorganisation i hela kommunen, där vi kan erbjuda en kvalitativ och likvärdig utbildning för barnen, behöver vi förändra den befintliga organisationen. Här kan du läsa om aktuella förändringar och hur de går till.
En god förskolestruktur gör det möjligt att erbjuda alla barn i kommunen en trygg, lärorik och likvärdig utbildning i förskola, med rätt stöd och resurser. Genom att avveckla, bygga om eller bygga nya förskolor kan vi:
- organisera förskolan (i sin helhet) på ett klokt sätt, där mer av de resurser vi har kan gå till pedagoger och barnens utbildning, snarare än till lokaler och kringkostnader.
- samla fler pedagoger på färre förskolor, så att underviningen blir ännu bättre. Det ökar pedagogernas möjlighet till kollegial samverkan och ger rektor bättre möjlighet att bemanna förskolan vid sjukdom eller ledigheter.
- skapa bästa möjliga förskola för alla barn utifrån den barnpeng vi får.
.png)
Förändringar
Eftersom det just nu föds färre barn än planerat behöver förskolestrukturen förändras för att få till en bra organisation, som kan erbjuda alla barn i kommunen en kvalitativ utbildning i förskolan.
Inför 2025 såg Barn- och utbildningsförvaltningen över ett antal olika alternativ för att anpassa strukturen. Vårdnadshavare på berörda förskolor har fått information via förskoleappen Tempus. Läs mer om de beslutade förslagen nedan.
Sollidens förskola stänger i sommar
Förskolan Solliden i Östersund stänger från och med sommarsammanslagningen den 7 juli i år. Barnen som gått på Solliden har fått ansöka om plats på nya förskolor och börjar på dessa efter sommaren.
Varför just Solliden?
Det som gjort att just förskolan Solliden stänger sina lokaler, är att:
- Förskolan ligger i området Centrala staden, där det finns många tomma platser. Genom att stänga Sollidens förskola flyttar barnen till andra förskolor, och fyller upp platserna där bättre. Då kan vi använda pengarna bättre på varje förskola.
- Det är fler som väljer de andra förskolorna i området, än förskolan Solliden. Det är även flera vårdnadshavare som har plats för sitt barn på Solliden som ansökt om plats på annan förskola.
- Förvaltningen sparar 2.1 miljoner kronor redan under 2025 (halvår) genom att stänga förskolan.
Beslut är fattat av verksamhetschef via delegation, inom ramen för uppdraget att anpassa förskolans verksamhet till nämndens beslutade budget. Det innebär bland annat att det inte finns politiska underlag att ta del av.
Östbergets förskola avvecklas i sommar
Förskolan Östberget på Frösön stänger från och med den 3 augusti i år. Barnen som gått på Östberget har fått ansöka om plats på nya förskolor och börjar på dessa efter sommaren.
Varför just Östberget?
Det som gjort att just förskolan Östberget stänger är att:
- Förskolans lokaler är inte ändamålsenliga ur lär- och arbetsmiljösynpunkt. Det innebär att vissa funktioner saknas eller inte fungerar idealiskt för förskoleverksamhet. Till exempel förbinder branta stentrappor två avdelningar och en avdelning är genomfart där både matvagnar och disk passerar minst sex gånger per dag.
- Förskolan har lågt antal sökande och väljs inte i tillräckligt stor utsträckning. De flesta vårdnadshavare väljer andra förskolor på Frösön. Idag går endast 32 barn på Östbergets förskola, som ska kunna ta emot 90 barn.
- I området finns många tomma platser på andra förskolor (Rådmansparken, Frösödal och Lövsta) vilket gör att barnen som idag går på Östberget har många andra alternativa förskolor i sitt närområde. Sett till den låga nyttjandegraden och de många tomma förskoleplatserna på andra förskolor i närområdet, finns större behov av förskolan Östbergets lokaler för annan verksamhet.
Barn- och utbildningsnämnden sa ja till att avveckla förskolan vid sammanträdet den 26 februari 2025. Du kan ta del av underlag och protokoll i diariet.
Blåhammarens förskola flyttar i sommar
Barn och personal vid Blåhammarens förskola i Torvalla flyttar till Storfjället från och med den 4 augusti. Förskolan Blåhammaren ingår inte i sommarsammanslagningen i år. De är kvar på Blåhammaren under sommaren och flyttar därefter till Storfjället.
Varför just Blåhammaren?
Alla barn som går på Blåhammarens förskola får plats på Storfjällets förskola. Att förskolorna nu blir en, gör att vi kan:
- Minska tomma platser på förskolorna. Det gör att vi kan använda våra resurser på ett bättre sätt och behålla pedagoger.
- Spara pengar på lokaler, städning och kök.
- Samla fler pedagoger på färre förskolor, så att undervisningen blir ännu bättre. Pedagogerna kan samarbeta bättre och rektor får lättare att lösa vikarier.
Bäckens förskola lämnar sina paviljonger i sommar
Förskolan Bäcken i Odensala förnyar inte sina paviljonger när kontraktet löper ut i juni 2025. I stället återgår förskolan succesivt till sina ordinarie lokaler i takt med att barnantalet sjunker nu och de kommande åren.
Förskolan flyttar ur de tililfälliga paviljonerna under sommaren 2025. Förskolan får nyttja en av skolans lokaler under hösten 2025 och våren 2026. Från hösten 2026 ryms förskolan i ordinarie lokaler.
Tar endast emot syskon i mån av plats
För att inga barn ska behöva byta förskola vid paviljongernas avveckling tar förskolan inte emot nya barn från och med årsskiftet 2024/2025. Undantaget är syskon, som fortsatt kan få börja på förskolan Bäcken i mån av plats. Om det inte finns plats på förskolan erbjuds plats på annan förskola.
Intaget öppnas igen när förskolan har lediga platser.
Varför just Bäckens förskola?
Genom att minska lokalkostnaderna för förskolan Bäcken och på sikt omvandla den till en förskola med 2,5 avdelningar, kan vi minska antalet tomma platser både på Bäcken och på andra förskolor i området. Samtidigt frigör vi pengar som gör att vi kan organisera förskolan bättre.
En annan orsak var att inga barn behövde förskola, utan organisationen kunde genom att stänga intaget låta alla barn gå kvar.
Beslut är fattat av verksamhetschef via delegation, inom ramen för uppdraget att anpassa förskolans verksamhet till nämndens beslutade budget. Det innebär bland annat att det inte finns politiska underlag att ta del av.
Elva förskolor ändrade kapacitet
Vi har justerat antalet platser på vissa förskolor.
Varför?
Genom att minska det totala barnantalet i vissa områden kan vi fylla upp de befintliga platserna bättre. Det ger förskolorna möjlighet att organisera sig på ett klokt sätt för att ge barnen en bra och likvärdig utbildning i våra förskolor.
Det ger oss även möjlighet att vara flexibla. På lång sikt stiger barnantalet igen, och då behövs lokalerna. Därför minskar vi antalet platser utifrån rådande behov, och kan utöka antalet platser när barnantalet stiger igen.
Berörda förskolor
Totalt elva förskolor har minskat deras totala antal platser. Inga barn behövde flytta från de berörda förskolorna och de tar fortsatt emot nya barn i mån av plats:
- Förskolan Backen i Brunflo
- Förskolan Bäcken i Odensala
- Förskolan Jägargården i Torvalla
- Förskolan Jägarvallen i Östersund (Stadsdel Norr)
- Förskolan Lillfjället i Torvalla
- Förskolan Lövsta på Frösön
- Förskolan Marieby
- Förskolan Mosippan i Östersund (Körfältet)
- Förskolan Sjöängen i Lugnvik
- Förskolan Storfjället i Torvalla
- Förskolan Tandsbyn

Klicka på bilden för att förstora den. Så här ser processen ut för från början till slut. Observera att processen kan avbrytas på flera ställen, till exempel om verksamhetsplaneringen visar att ingen förändring i organisationen behövs eller om nämnden säger nej till förslaget.
Barnprognos visar hur många förskoleplatser som behövs
Varje år får Kommunledningsförvaltningen en befolkningsprognos. Den berättar hur många människor som kommer bo i vår kommun. En del av befolkningsprognosen är en barnprognos som anger hur många barn som kommer att ha behov av förskola och i vilka områden.
Förvaltningen utvärderar organisationen (och tar vid behov fram ett förslag på förändringar)
När vi vet hur många förskoleplatser som behövs i varje område utvärderar förvaltningen organisationen. De tittar på vilka behov som finns idag, men också hur förskolorna ska kunna nå den långsiktiga målbilden (kommunens mål om att bli 75 000 invånare år 2040).
Granskning av nuvarande organisation och förslag på förändringar
Utifrån utvärderingen avgör förskolans verksamhetschef om förskolestrukturen behöver förändras eller inte.
Verksamhetschef, förskolans rektorer och förvaltningens tjänstepersoner ser över vilka förändringar som kan behövas. De utreder olika alternativ och tar slutligen fram ett förslag på förändring i strukturen, för att få till en bra föreskoleorganisation för kommunens 3203 förskolebarn (år 2024).
Det här arbetar de för:
- Alla barn ska ha rätt till en trygg, rolig och lärorik förskola med legitimerade förskollärare.
- Alla barn ska erbjudas plats i förskola.
- Det ska finnas utrymme för tillväxt i varje område.
- En organisation som ger möjlighet till en likvärdig utbildning för alla barn i våra förskolor.
Möjligt avbrott i processen
Om förvaltningen inte ser något behov av en förändring, avbryts processen här. Om förvaltningen däremot ser ett behov av förändring fortsätter processen vidare enligt vad som är beskrivet nedan.
Barn- och utbildningsnämnden får förslag och efterfrågar underlag till beslut
Barn- och utbildningsnämnden tar del av tjänstemännens förslag vid ett nämndssammanträde. De förtroendevalda i nämnden meddelar då vilka underlag de behöver för att kunna fatta ett beslut, och ger förvaltningen i uppdrag att ta fram underlag.
Barn- och utbildningsnämnden efterfrågar vanligtvis de här underlagen:
- Prövning av barns bästa
- Ekonomiska förutsättningar
- Risk- och konsekvensanalys
Ibland efterfrågar förvaltningen mer underlag. Du kan läsa mer om vilka underlag de efterfrågar för en specifik förändring under aktuell information om en förändring.
Förvaltningen tar fram underlag
Mellan nämnderna arbetar förvaltningen med att ta fram det underlag som nämndens förtroendevalda efterfrågar. De har ungefär två månader på sig att ta fram underlagen, innan nämnden fattar beslut. Nämnden efterfrågar vanligen dessa underlag:
Prövning av barns bästa
Vid alla beslut som rör barn, ska beslutsfattare enligt Barnkonventionen ta hänsyn till vad som bedöms vara barnets bästa. Därför gör Östersunds kommun alltid en prövning av barns bästa (tidigare kallat barnkonsekvensanalys) inför beslut som påverkar barn. I en sådan prövning ingår att:
- Analysera situationen ur barnets perspektiv.
- Hämta in barnens synpunkter och åsikter. Det är grundläggande och sker genom att intervjua barnen utifrån ålder och mognad. Om det är mer lämpligt, exempelvis på grund av barnets ålder, mognad eller känsliga omständigheter är det förskolepersonalens professionella bedömningar, åsikter, kunskap och erfarenheter om barnen som förs fram. Genom personalens delaktighet i processen tar vi hänsyn till barnens välmående samt rättigheter till god utbildning och undervisning.
- Dokumentera hur barnets bästa har tagits med i beslutsprocessen.
Vid en föreslagen förändring på förskola är det förskolans rektor och personal som gör prövningen. De representerar barnen och för fram deras behov. De använder Barnombudsmannens metod för prövning av barns bästa när ett enskilt barn eller enskild grupp berörs.
Prövning av barnets bästa när ett enskilt barn eller enskild grupp berörs - Barnombudsmannen.se
Risk- och konsekvensanalys
När förändringar i verksamheten planeras, exempelvis en organisationsförändring, ska arbetsgivaren bedöma om förändringen medför risker för ohälsa eller olycksfall för sin personal, som kan behöva åtgärdas.
Det är rektorn, tillsammans med förskolans personal, som gör risk- och konsekvensanalysen. Riskbedömningen ska göras innan förändringen genomförs och avse tiden efter genomförd förändring.
Övriga underlag
- Ekonomiska förutsättningar - tas fram av förvaltningens ekonomer.
Nämnden beslutar om någon förändring ska ske eller inte
Utifrån följande faktorer fattar nämnden sitt beslut:
- Underlagen de efterfrågar
- Kommunens tillväxtmål
- Tidigare beslutade dokument, till exempel om skolstruktur
- Konsekvensanalyser
Möjligt avbrott i processen
Vad som händer efter beslutet beror på vad nämnden beslutar:
- Om nämnden säger nej till förslaget avbryts processen.
- Om nämnden säger ja till förslaget fortsätter processen enligt nedan.
Organisationen förbereder för att lämna över och ta emot barnen
Om nämnden säger ja till förslaget börjar berörda förskolor förbereda överlämning och mottagande av barn. Verksamheten tar fram en risk- och konsekvensanalys över förändringen och tar fram en plan för överlämning/mottagande av barn.
Vid flytt
Innebär förändringen att en förskola ska flytta börjar både den nuvarande och den mottagande förskolan att planera för tiden fram till flytt. De samarbetar och tar fram en plan för hur de ska förbereda barnen på båda förskolorna.
Barnet börjar på sin nya förskola
Därefter börjar barnet på sin nya förskola.
Utvärdering
När barnen har varit på sina nya förskolor i ungefär ett halvår utvärderar förvaltningen beslutet på relevant sätt.
Kontakt
- För mer information är du välkommen att vända dig till kommunens kundcenter som besvarar din fråga eller hjälper dig vidare.
- Kundcenter
- 063-14 30 00
- kundcenter@ostersund.se