Vi bygger för ett tryggare vatten och avlopp

Vattenverk och reningsverk blir gamla och slitna. Tidens tand nöter även på vatten- och avloppsledningar. Samtidigt växer Östersunds kommun och nu byggs många nya bostäder. Klimat­förändring­arna har gett oss töväder mitt i vintern och kraftiga regn sommartid vilket ökar risken för översvämningar. Men vi jobbar ständigt med att bygga ett tryggt kommunalt VA!

Två spadar i en grushög och i bakgrunden personer med varselvästar pratar med varandra.

Pågående projekt

Nytt reningsverk i Lockne

Vi ska bygga ett nytt reningsverk i Lockne med bättre rening än nuvarande.

Läs mer om arbetet med det nya reningsverket

Nytt vattenverk

Anslutningsledningar till det nya vattenverket är klara. 2026 börjar bygget av väggar och tak på vattenverket.

Läs mer om arbetet för ett nytt vattenverk i Östersund

Vi renoverar vatten- och avloppsanläggningar

Varje år renoverar vi cirka 4-5 kilometer av våra ledningar

Sidan uppdaterad 2026-06-01