E-faktura

Närbild på person som sitter vid köksbord med sin dator

E-faktura är ett elektroniskt sätt att betala fakturor för dig som har internet­bank. Östersunds kommunen erbjuder e-faktura för alla våra fakturor. Det kostar inget att ansluta sig till e-faktura och du anmäler dig till tjänsten via din internet­bank.

Vad är e-faktura?

E-faktura är en elektronisk faktura som kommer till din internetbank. Den innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura och kommer med samma intervall som du skulle ha fått din pappersfaktura. Du ser att det finns en e-faktura att godkänna när du loggar in på din internet­bank. När du kontroll­erat en faktura behöver du bara godkänna den. Alla uppgifter, såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade.

Så anmäler du dig till e-faktura

Du anmäler i din internetbank att du vill betala dina fakturor från kommunen med e-faktura.

  • Sök efter "Östersunds kommun" i listan över företag och kommuner som kan erbjuda e-faktura.
  • Välj "Östersunds Kommun, VA/Renhållning" för fakturorna gällande vatten, avlopp, renhållning och slamtömning.
  • Välj "Östersunds kommun, exkl VA/Renhållning" för alla övriga fakturor.
  • Fyll i anmälningsformuläret direkt på skärmen

Frågor och svar om e-faktura

Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning.

Får jag min faktura på papper?

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon faktura på papper.

Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en faktura på papper.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Kan jag betala min e-faktura automatiskt?

Ja, om din bank har den tjänsten bevakar och utför banken betalningen på förfallodagen.

När får jag e-fakturan?

E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått din faktura på papper.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din e-faktura på förfallodagen får du ett krav per post, på samma sätt som gäller för fakturor på papper.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig för tjänsten e-faktura från Östersunds kommun hos din nya bank.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Via din internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank.

Har du frågor om innehållet i e-fakturan, eller behöver du ytterligare information om e-faktura, kontakta kommunens kundcenter på 063-14 30 00 eller kundcenter@ostersund.se.

Sidan uppdaterad 2023-01-31