Publicerad 2025-10-01

Granskning av trygghet och kränkande behandling i grundskolan

Barn- och utbildningsnämndens arbete för att motverka kränkande behandling och säkerställa en trygg miljö i skolan är i huvudsak ändamålsenligt. Det är revisionens slutsats efter att ha granskat arbetet kring trygghet och kränkande behandling inom grundskolan.

På uppdrag av de förtroendevalda revisorerna har revisionskontoret genom KPMG genomfört en granskning av trygghet och kränkande behandling inom grundskolan.

Ta del av rapporten: Granskning av trygghet och kränkande behandling i grundskolan

Rekommendationer framåt

Efter granskningen rekommenderar revisionen att Barn- och utbildningsnämnden arbetar vidare med tre åtgärder:

  • Se till att alla som arbetar inom skolan vet vad som gäller och vilka skyldigheter de har kring att motverka kränkande behandling.
  • Se till att varje skola årligen tar fram en plan mot kränkande behandling. Planen ska även redogöra för de åtgärder som skolan vidtagit under föregående år.
  • Följa upp hur högstadieelever ser på arbetet mot kränkande behandling. Uppföljningen ska se utifrån elevernas svar i skolenkäten.

Barn- och utbildningsnämndens svar

I en revisionsgranskning ska ansvarig nämnd svara på de rekommendationer som ges. Svaret ska informera om vilka åtgärder som är vidtagna och hur arbetet ser ut.

Säkerställ god kännedom om arbetet och pedagogers skyldigheter

Rekommendation: Se till att alla som arbetar inom skolan vet vad som gäller och vilka skyldigheter de har kring att motverka kränkande behandling.

Svar: Varje skolenhet bjuder årligen in samtliga medarbetare, inklusive personal som inte har sin anställning inom Barn- och utbildningsförvaltningen, till en informations- och utbildningsinsats mot diskriminering och kränkande behandling i skolan. Där ska varje skolenhets plan mot diskriminering och kränkande behandling förankras. Arbetsgivarna ska vara informerade om skolans plan mot diskriminering och kränkande behandling, så att deras anställda ges förutsättningar att agera i enlighet med läroplanen och varje skolas rutiner.

Säkerställ att planer tas fram årligen

Rekommendation: Se till att varje skola årligen tar fram en plan mot kränkande behandling. Planen ska även redogöra för de åtgärder skolan vidtagit under föregående år.

Svar: Enligt delegationsbestämmelserna upprättar varje skolenhet plan mot diskriminering och kränkande behandling. Planen utarbetas i Stratsys. Detta sker efter skolornas uppföljning och utvärdering av föregående läsårs insatser och vid varje hösttermins början. Planen ska följas upp och vara utvärderad från föregående läsår, den ska tydligt visa hur beslutade och planerade åtgärder har genomförts samt vilket resultat som uppnåtts. Därefter ska en ny plan upprättats inför det aktuella skolåret utifrån respektive skolas utvärdering och behov.

Uppföljning av elevers syn på arbetet

Rekommendation: Följa upp hur högstadieelever ser på arbetet mot kränkande behandling. Uppföljningen ska se utifrån elevernas svar i skolenkäten.

Svar: Huvudmannen kommer att genomföra en fördjupad analys av högstadieelevernas syn på arbetet mot kränkande behandling, utifrån deras svar i skolenkäten från Skolinspektionen läsåret 2025/2026. I uppföljningen kommer huvudmannen att utgå ifrån bland annat underlag från Skolinspektionens resultat av elevenkäten som genomförs vartannat år i årskurs 5 och årskurs 8.

Tips. Prenumerera på våra nyheter och servicemeddelanden så håller du koll på viktig information från Östersunds kommun. Börja prenumerera

Sidan uppdaterad 2025-10-01