Så söker du jobb hos oss

Östersunds kommun använder e-rekrytering, vilket innebär att vi lägger ut alla våra tjänster på webben och tar emot ansökningarna samma väg. Vi tar inte emot ansök­ningar via e-post eller brev.

  1. Gå till våra lediga jobb
  2. Klicka på det jobb du vill söka.
  3. Välj "Sök tjänst" i annonsen, antingen på knappen längst upp eller längst ner på sidan.
  4. Logga in med dina användaruppgifter. Om det är första gången du söker en tjänst via vårt rekryteringssystem väljer du att skapa en ny användare.
  5. Fyll i dina uppgifter för den sökta tjänsten.
  6. Skicka in ansökan på samman­fattnings­sidan i slutet där du väljer "Registrera".

Vanliga frågor och svar kring e-rekrytering

Hur skapar jag ett användarkonto?

  1. Klicka på knappen "Lediga jobb".
  2. Klicka på "Logga in i vårt rekryteringssystem" och välj "Registrera ett konto".
  3. Fylla i din mejladress. Kontrollera en extra gång att adressen är rättstavad.
  4. Fyll i ett lösenord som du vill ha.
  5. Det skickas nu ett mejl till den mejladress du angav. Gå in i mejlet och klicka på länken för att verifiera ditt konto
  6. Nu kan du logga in i systemet och fylla i dina personuppgifter

Lösenord eller användarnamn är fel, vad gör jag?

Kontrollera att du skrivit in rätt användarnamn och lösenord. Fungerar det ändå inte kan du klicka på ”Skapa nytt lösenord”. Fyll i din e-postadress och klicka på ”Skicka”. Du får nu ett mejl och följer instruktionerna i det. Får du ändå inte till det kontakta support på 063-14 40 74 eller jobb@ostersund.se

Hur hittar jag de lediga jobben när jag har loggat in?

  1. Klicka på knappen "Tillbaka till lediga jobb".
  2. Välj det jobb du önskar söka, klicka på det så att du ser annonsen.
  3. Längst ned på annonsen klickar du på "Ansök".
  4. Besvara frågorna och klicka på "Registrera".

Hur ändrar jag uppgifter i min ansökan?

Du kan till och med sista ansökningsdag gå in och uppdatera din ansökan genom att klicka på rubriken till tjänsten och klicka på "Uppdatera ansökan" längst ned i annonsen. Efter sista ansökningsdag kan du inte uppdatera dina uppgifter.

Varför kan jag inte bifoga filer?

Den bifogade filens namn får inte innehålla mer än 49 tecken. Ett dokument sparat som "Anna-Karin Karlssons personliga brev — Östersunds kommun" är alltså för långt. Mellanslag räknas som ett tecken. Du kan bifoga tre filer åt gången. Vill du bifoga fler bifogar du de tre första och skickar in ansökan. Sen går du tillbaka och uppdaterar din ansökan. Gå in under "Bifoga filer" och bifoga resterande. Betyg och intyg behöver du ej bifoga. De kan du ta med vid eventuell intervju.

Varför loggas jag ut?

Det finns en säkerhetsinställning i systemet som gör att du loggas ut om du stannar för länge på varje fråga, längre än 40 minuter. Säkerhetsinställningen finns för din skull. Om du sitter vid en så kallad publik dator, till exempel på arbetsförmedlingen eller på biblioteket, så är det meningen att du ska loggas ut automatiskt efter 30 minuter, om du skulle gå ifrån datorn och glömma bort att logga ut. Det är bra om man redan har ett cv och ett personligt brev i en pdf-fil eller ett worddokument, då kan man kopiera text från dokumentet till frågorna och sen bifoga bilagorna i ansökan.

Hur meddelar jag ny adress, mejladress eller nytt telefonnummer?

  1. Logga in
  2. Under rubriken ”Personuppgifter” kan du klicka på “Redigera” för att uppdatera dina personuppgifter
  3. Glöm inte att klicka på ”Spara” för att dina nya uppgifter ska sparas

Hur söker jag tjänst i Östersunds kommun om jag har skyddad identitet?

Om du har skyddad identitet och vill söka en tjänst ska du kontakta Ingela Ekberg, HR-konsult på telefon: 063-14 37 24.  Du ska alltså inte söka genom vårt rekryteringssystem.

När får jag veta om jag har fått jobbet?

En rekrytering kan ta olika lång tid. Men du kommer att bli kontaktad av rekryterande chef om du blir erbjuden tjänst och du kommer att få ett mejl om du inte har fått tjänsten.

Hur får jag ett nytt lösenord?

  1. Klicka på ”Logga in i vårt rekryteringssystem” och välj sedan” Skapa nytt lösenord”.
  2. Fyll i din e-postadress och klicka på ”Skicka”. Du får nu ett mejl som heter ”Ändringsbegäran för lösenord hos Östersunds kommun”
  3. Logga in med det nya lösenordet inom 24 timmar, annars slutar det vara giltigt.
  4. Gå in under Personuppgifter och klicka på ”Ändra lösenord”.

Hur återtar jag ansökan?

Har du ångrat din ansökan kan du ta bort den om inte sista ansökningsdag har passerat. Logga in och klicka på soptunnan till vänster om rubriken till den tjänst du har sökt. Ansökan försvinner inte från din vy men den markeras som återtagen. Vill du återta din ansökan efter sista ansökningsdag har passerat måste du ta kontakt med oss på supporten, 063-14 40 74.

Hur tar jag bort mitt användarkonto?

Dina ansökningar är en inkommen handling och Östersunds kommun har skyldighet att spara ansökningar i två år. På grund av det kan du inte ta bort ditt användarkonto. Vi meddelar dig när ditt konto raderas.

Sidan uppdaterad 2025-02-14