Publicerad 2022-02-09

Det särskilda boendet Björkbacka avvecklas under våren 2023

Vård- och omsorgsnämnden beslutade idag att det särskilda boendet Björkbacka ska avvecklas under våren 2023. Anledningen är att Björkbacka är gammalt och slitet, samtidigt som 80 nyproducerade lägenheter kommer att finnas tillgängliga. De boende kommer då att erbjudas en lägenhet på Bangårdsgatan eller vid annat särskilt boende.

Vård- och omsorgsnämnden ska säkerställa att det finns lägenheter som håller god kvalitet inom särskilt boende för äldre. Det innebär både att nya lägenheter behöver byggas, men också att gamla och slitna fastigheter behöver fasas ut. Nämnden ska kunna erbjuda boenden i modern standard.

Det särskilda boendet på Bangårdsgatan kommer att stå klart för inflyttning under våren 2023. Det innebär att det finns möjligheter för nämnden att erbjuda dem som då bor på Björkbacka en lägenhet på Bangårdsgatan eller inom annat särskilt boende under samma period.

För frågor och mer information, vänligen kontakta:

Lise Hjemgaard Svensson (M), ordförande Vård- och omsorgsnämnden: 070-372 76 85
Anton Waara (S), vice ordförande Vård- och omsorgsnämnden: 070-190 34 56

Tips. Prenumerera på våra nyheter och servicemeddelanden så håller du koll på viktig information från Östersunds kommun. Börja prenumerera

Sidan uppdaterad 2024-04-17