Östersunds kommun har tagit fram unik app för att bryta alkoholvanor
I mitten av september kommer Östersunds kommun att lansera den unika appen ”Mitt val - mitt stöd”. Den vänder sig till alla som vill få ett stöd i att bryta sina alkohol-, drog- eller spelberoende.
"Mitt val - mitt stöd" finns redan att ladda ner på Google Play och App Store. I appen kan man ta del av en digital behandling för sina alkoholvanor. Det finns också ett självtest och möjlighet att få svar på frågor kring alkohol. Via appen har man också möjlighet att få kontakt med öppenvårdsenheten Nexus utan att gå via Kundcenter. För kontakt krävs e-legitimation. Men behandlingen kan man ta del av helt anonymt.
Behandlingen kan vem som helst ta del av, oavsett var man bor. Men söker man stöd hos Nexus hänvisas man vidare till "sin" hemkommun - om man inte bor i Östersund kommun.
– Med den här appen hoppas vi kunna öka tillgängligheten för de som är i behov av behandling men framförallt vill vi erbjuda en mer flexibel lösning. där det även går att vara anonym för den som önskar det, berättar Caroline Larsson, projektledare på Social- och arbetsmarknadsförvaltningen.
Östersunds kommun ensamma om att erbjuda stöd i app
Tanken på att erbjuda en app för den som vill få hjälp att bryta sina alkoholvanor på egen hand har funnits länge på Östersunds kommun. Det finns appar att köpa, men de har varit dyra och inte haft den funktionalitet som behövts.
– Vad jag känner till, så är Östersunds kommun den enda kommun som själv tagit fram en nätbehandling. Åtminstone att döma av en SKR-enkät jag tagit del av. Där har ingen kommun svarat ja på frågan om de erbjuder en helt digital behandling, berättar Caroline Larsson.
Behandlarna på öppenvårdsenheten Nexus på Östersunds kommun har arbetat med att ta fram appen, och de har tagit med sig frågor till sina klienter under arbetets gång. Klienter har även fått testa appen under arbetet för att ge en bild av hur de upplevt allt från innehåll och utseende till namnet.
– När vi startade arbetet, så började vi med att fråga personalen hur en sån här app borde se ut. Sen gick vi vidare och frågade 30 av våra klienter. Vi fick svar som var grymt bra, och som visade något helt annat än den bild vi själva hade! Berättar Mona Nilsson, enhetschef på öppenvårdsenheten Nexus.
Mer information finns på sidan Välkommen till Nexus öppenvård!
Kontakt.
Caroline Larsson, projektledare på Social- och arbetsmarknadsförvaltningen: 073-026 16 74
Mona Nilsson, enhetschef Soc Sektor Öppenvård, 073-067 00 95
Tips. Prenumerera på våra nyheter och servicemeddelanden så håller du koll på viktig information från Östersunds kommun. Börja prenumerera