Plan mot kränkande behandling
Vår lärmiljö ska vara fri från kränkande behandling. Vi arbetar därför förebyggande och åtgärdande mot alla typer av kränkande behandling.
Kränkande behandling
Kränkande behandling är ett samlingsord för handlingar som kränker ett barn eller elevs värdighet. De kan äga rum vid enstaka tillfällen eller vara systematiska och återkommande. De kan vara synliga och handfasta eller dolda och eller knappt märkbara. Det kan till exempel vara nedsättande ord, ryktesspridning, förlöjliganden eller fysiska handlingar som slag, sparkar och knuffar, men kan även bestå av utfrysning eller hot.
Kränkande behandling får inte förekomma i våra verksamheter enligt skollagen. Alla förskolor och skolor måste arbeta aktivt med att förebygga och åtgärda kränkningar. Alla elever ska kunna delta i verksamheten på likvärdiga villkor, oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning eller sexuell läggning eller ålder.
Om kränkning uppstår
Alla förskolor och skolor är skyldiga att utreda kränkningar. De ska också bedriva ett målinriktat arbete för att motverka kränkande behandling av barn och elever.
Plan mot kränkande behandling
Varje förskola och skola ska varje år ta fram en plan mot kränkande behandling. Planen ska beskriva hur verksamhetens åtgärdande, förebyggande och främjande arbete mot kränkningar och diskriminering,
Planen för just din skola eller förskola hittar du på respektive verksamhets sida.
Skolornas planer mot kränkande behandling, trakasserier och diskriminering
Gå direkt till respektive skolas plan:
Förskolornas plan mot kränkande behandling
Gå direkt till respektive förskolas plan: