Grundpelaren i Toleransprojektet är den normkritiska pedagogiken. Den kan kortfattat beskrivas som ett sätt att belysa hur, delvis, omedvetna normer styr vårt lärande och beteende. Genom att systematiskt problematisera normer med uppgifter, samtal, och diskussioner, ges eleverna en möjlighet att se alternativa handlingsalternativ och perspektiv. Olika teman används som undervisningsteman där etnicitet, genus och identitet är några av de mer framträdande. Eleverna som deltar i Toleransprojektet utvecklar en förståelse för hur identiteter formas och vilka mekanismer som ligger bakom mellanmänskliga mekanismer.
Genom att eleverna ges ökad kunskap om sig själv och ökar sin självmedvetenhet, ökar också elevens möjlighet att inta ett andrapersonsperspektiv gentemot sin omgivning. Eleven får därmed också en ökad beredskap för att ta ställning i sammanhang rörande tolerans, rasism och förståelse för människors olikheter.
Grunden i vårt arbete är autentiska, historiska berättelser från Förintelsen. Dessa berättelser tematiseras sedan och utgör grunden för de samtal, övningar, skrivuppgifter och diskussioner som vi sedan har i gruppen. Tanken är att vi använder oss av historien för att lära om oss själva genom att ta oss från ”där och då” till här och nu”. Några av de teman vi arbetar med är; identitet, grupptryck, utanförskap, individens ansvar, människovärde, val och konsekvenser av dessa mm.
En förutsättning för att eleverna ska öppna sig med sina tankar i diskussioner är att det finns en trygghet i gruppen och en känsla av att allas åsikter är värda att höras. Av den anledningen arbetar vi parallellt med den andra undervisningen också med gruppstärkande aktiviteter. Tryggheten i gruppen blir också viktig då vi åker till Krakow under 5 dagar med elevgruppen.
Autenticitet i arbetet med de historiska berättelserna är av mycket stort värde. Därför är en resa till Förintelsens minnesplatser en integrerad del av toleranskursen. I slutet av kursen besöker vi tillsammans de platser i Polen som vi under året läst om, bland annat till Auschwitz.