Kommunens ansvar vid kris
Har du koll på vad som är kommunens ansvar under kris? Under beredskapsveckan delar vi matnyttiga artiklar på temat beredskap och kris och i denna artikel får du veta mer om kommunens ansvar.
Kommunens ansvar
Som kommun har vi en viktig roll när det gäller att hantera samhällsstörningar. Vi ansvarar för att våra samhällsviktiga verksamheter fungerar, oavsett vad som händer.
Vi måste också säkerställa att vi samordnar insatser med berörda parter. Vilka som är berörda parter beror på händelsen, men kan vara exempelvis Länsstyrelsen, Regionen och Försvarsmakten. Samordning är nödvändigt både inför, under och efter en samhällsstörning. Exempel på sådant vi samordnar med berörda parter är:
- Information till allmänheten
- Krishanteringsåtgärder
- Planerings- och förberedelsearbete inför en samhällsstörning
Vid en kris är vårt uppdrag att:
- Säkerställa att våra samhällsviktiga verksamheter fungerar
- Vidta nödvändiga åtgärder
- Informera allmänheten
- Samverka med andra berörda aktörer
Varje nämnd har en plan för hur de ska hantera samhällsstörningar och genomför regelbundet utbildningar och övningar för både kommunanställda och förtroendevalda. Vi samarbetar också kontinuerligt med andra aktörer för att samordna arbetet inför eventuella samhällsstörningar.
Våra samhällsviktiga verksamheter
Som kommun ansvarar vi för många verksamheter som måste fungera även under samhällsstörningar. Dessa verksamheter kallas samhällsviktiga. Exempel på samhällsviktiga verksamheter är särskilda boenden, vattenreningsverk och skolor.
Så arbetar vi med förberedelser
Varje mandatperiod funderar vi som kommun vilka samhällsstörningar som skulle kunna inträffa i vårt geografiska område. Därefter analyserar vi hur dessa störningar skulle påverka kommunens verksamhet. Denna process kallas risk- och sårbarhetsanalys. Utifrån denna analys tar kommunen fram tre styrdokument som anger hur vi ska arbeta:
- Riktlinje för civil beredskap
- Utbildnings- och övningsplan för krisberedskap och civilt försvar
- Plan för extraordinära händelser och höjd beredskap
Så här styrs Östersunds kommun vid en störning
Varje nämnd ansvarar, så långt som möjligt, för att hantera störningen med ordinarie organisation. Till hjälp finns funktionen Tjänsteman i beredskap (TiB), som är i tjänst dygnet runt, året om. Vi har också flera grupperingar som vi kan aktivera vid behov.
Krisledningsnämnd
Kommunstyrelsens ordförande kan aktivera krisledningsnämnden när:
- En händelse berör många verksamheter och våra ordinarie resurser inte räcker till
- Snabba beslut och samordning krävs
Krisledningsnämnden kan ta det övergripande ansvaret för kommunens ledning och krishantering vid en samhällsstörning i fredstid. Den kan också besluta om att ta över hela eller delar av andra nämnders verksamhetsområde.
Tips. Prenumerera på våra nyheter och servicemeddelanden så håller du koll på viktig information från Östersunds kommun. Börja prenumerera