Nu är vi nära målsnöret - fossilbränslefri organisation 2025
2025 ska Östersunds kommunorganisation vara fossilbränslefri. Hur går det då med målet? Vi är på god väg lyder det korta svaret.

Foto: Göran Strand
2010 beslutade Kommunfullmäktige att Östersunds kommun ska vara en fossilbränslefri organisation 2025.
– Slutdatum är den 31 december 2025 så under året ska vi komma ner på "noll", säger kommundirektör Anders Wennerberg.
Den senaste mätningen 2023 visar att koldioxidutsläppen är 86 procent lägre jämfört med 2010, så vi är på god väg att nå målet.
Vad innebär egentligen beslutet om en fossilbränslefri organisation?
– Det betyder att vi inte har några utsläpp av fossila bränslen från våra egna fastigheter eller fordon och maskiner, berättar klimatstrateg Anne Sörensson. Vi upphandlar också transporttjänster med förnybara bränslen eller eldrift, som till exempel vinterväghållning, avfallstransporter, skolskjutsar eller färdtjänst.
– De tjänsteresor vi gör med flyg klimatväxlas. En avgift tas ut av förvaltningarna som gjort tjänsteresor med flyg. För den avgiften köper vi förnybart flygbränsle för att kompensera för de fossila utsläppen från tjänsteresorna och samtidigt bidra till flygbranschens omställning.
Den senaste mätningen 2023 visar att koldioxidutsläppen från kommunen fastigheter, resor, fordon och maskiner med mera är 86 procent lägre jämfört med 2010. Vi är på god väg att nå målet fossibränslefri organisation den 31 december 2025. Klicka på bilden så förstoras den.
Sammanfattning av läget när ett år återstår till målet fossilbränslefri organisation:
Uppvärmning - några få oljepannor återstår
Jämtkraft slutade att använda torv som bränsle helt under 2022. Därmed kommer allt bränsle i Lugnviks kraftvärmeverk från förnybara källor, som bark, spån, grenar, skadat virke och returträ. Däremot används olja till viss del i Jämtkrafts övriga värmeverk i Östersund. När det nya kraftvärmeverket i Lugnvik står klart 2025 ska det bli möjligt att fasa ut den kvarvarande fossila oljan.
Kommunen har löpande konverterat de egna oljepannorna under de senaste åren. Fyra oljepannor återstår nu men ska börja köras på HVO under 2025.
99,8 procent förnybara bränslen i kommunens bilar och lätta lastbilar
Kommunens bil- och lätta lastfordonsflotta har gått från att drivas på bensin och diesel till att framför allt drivas på el och biogas. Vid årsskiftet 2024/2025 drivs 99,8 procent av bilflottan på förnybara bränslen.
De tunga fordonen körs redan fossilfritt. HVO (biodiesel) har ersatt fossil diesel i kommunens tunga maskiner inkluderande även fartyget Thomee och några biogaslastbilar har köpts in. Utmaningen som återstår blir att hitta fossilbränslefria alternativ för bensindrivna arbetsmaskiner. Det gäller till exempel eldrivna skotrar och 4/6-hjulingar som kan ersätta nuvarande fordon i kommunens skidanläggningar.
Upphandlade entreprenörer kör fossilfritt
I 2025-målet ingick att kommunen skulle kräva fossilfritt bränsle i alla upphandlingar där transport- och maskintjänster utgör huvuddelen av avtalen.
Det innebär att kommunens ställer krav på att entreprenörer som sköter vinterväghållning, skolskjutsar, färdtjänst och transporterar avfall, kör fossilbränslefritt. Här försöker man under året hitta en lösning för några mindre leverantörer på landsbygden.
Omställning på gång av maskiner på byggarbetsplatser
Avtal som inte omfattas av 2025-målet - när definitionen sattes - är entreprenader till exempel fordon och maskiner på byggarbetsplatser.
– Men processen är påbörjad och omställning pågår även när det gäller entreprenadupphandlingar påpekar miljösamordnare Rasmus Grelsson. Ett exempel är EU:s första utsläppsfria byggarbetsplats på Storfjällets förskola i Torvalla. Det används också biobränslen i vissa byggprojekt.
Till och med år 2030 är ambitionen att krav ska ställas på förnybart bränsle till alla transporter och maskiner. Det framgår av kommunens nya Klimat- och energistrategi, som antogs i november 2024.
– Det är många i kommunen, både tjänstemän och politiker, som har gjort ett bra jobb och nu närmar vi oss målsnöret för 2025. Det är bara några sista saker som återstår innan vi är i mål, avslutar Anders Wennerberg.
Tips. Prenumerera på våra nyheter och servicemeddelanden så håller du koll på viktig information från Östersunds kommun. Börja prenumerera