Publicerad 2025-02-18

Chans att tycka till om kommunens tekniska service

1 000 slumpmässigt utvalda kommuninvånare får nu chansen att sätta betyg på kommunens service när det gäller gator, parker, vatten, avlopp och hushållsavfall. Utifrån svaren får vi underlag för hur vi ska prioritera vår tekniska service.

De 1 000 utvalda kommuninvånarna har fått ett brev hem i brevlådan med information om enkäten "Kritik på teknik". Avsändare är Östersunds kommun men bakom enkäten står SKR (Sveriges Kommuner och Regioner), som erbjuder alla intresserade kommuner att delta i undersökningen.

Syftet med Kritik på teknik är att få en bild av medborgarnas uppfattning om servicen när det gäller alltifrån skötsel av parker, vattenkvalitet och hantering av hushållssopor till vägstandard och snöröjning.

De som besvarar enkäten får också prioritera vad som känns viktigast. Resultatet ger kommunen nyckeltal, som i sin tur blir beslutsunderlag när de förtroendevalda ska prioritera olika åtgärder inom Östersunds kommuns tekniska verksamheter.

Den som fått brev hem har fått en QR-kod och en länk att logga in med för att besvara enkäten digitalt. Vecka 10 skickas också en pappers-enkät ut för den som vill skicka sina svar analogt.

Fakta om Kritik på teknik

Sen 1992 erbjuder SKR kommuner möjligheten att delta i enkätundersökningen om den tekniska servicen. Enkäten genomförs vart tredje år. 2022 var Östersunds kommun en av närmare 100 kommuner som deltog.

SKR skickar också ut enkäten nationellt till 2 000 slumpmässigt utvalda invånare.

Läs mer om Kritik på teknik och se resultat från tidigare år

Tips. Prenumerera på våra nyheter och servicemeddelanden så håller du koll på viktig information från Östersunds kommun. Börja prenumerera

Sidan uppdaterad 2025-02-18