Publicerad 2024-12-03

440 "hjältar" har bidragit i projekt kring hållbara resor

– Folk har svårt att förstå varför vi inte har bil. Men vi sparar jättemycket - både tid och pengar!
Det säger Fredrik Olofsson en av bilpoolarna, som deltagit i projektet MEDmobilitet för hållbara resor. I torsdags var det slutseminarium för projektet.

En illustration som visar en buss, cykel med cykelvagn, fotsteg och bil med elsladd. Bilden ramas in ovanifrån med många olika människor i halvfigur. Under syns Östersunds stadssiluett.

Totalt har 440 kommuninvånare deltagit i MEDmobilitet. De två projektledarna Mona Modin och Anna Rydberg, som ingår i hållbarhetsgruppen på Samhällsbyggnad sätter nu punkt för förstudien.

Många av de medverkande har varit engagerade i de dialoger som hållits på flera ställen i kommunen. Bland annat har projektledarna hållit både digitala och fysiska dialoger med invånare i Brunflo, Lit, Remonthagen och Östersund/Frösön. Syftet har varit att få idéer och insikter om hur vi kan resa både hållbart och smidigt.

Fem minuters promenad till bilen

Fredrik Olofsson och Thomas Andersson är två av totalt 35 personer, som testat bilpool med elbilar under hösten.

– Jag bokar bil tre, fyra gånger i månaden, berättar Fredrik. Då passar vi på att uträtta sånt som man behöver bilen för.

Han och sambon sålde bilen när de flyttade från Ås till stan. De har nu fyra, fem minuters promenad till Tullgatan där närmaste bilpoolsbil finns att boka, för 99 kronor i timmen.

– Man sparar otroligt mycket pengar och slipper lägga tid på att fixa med bilen, konstaterar han och får medhåll av Thomas Andersson.

Att göra ett bra miljöval känns meningsfullt, och är dessutom ett mycket bra val för plånboken, understryker både Fredrik och Thomas.

Thomas har testat bilpoolen några gånger. Han och frun har idag två bilar men planerar att sälja den ena.

– Vi har hund och det funkar inte i bilpoolsbil. Men jag vill slippa använda den egna bilen så mycket som möjligt. Egen bil är dyrt, kräver mycket tid och det finns alltid oro för plötsliga stora utgifter om något krånglar.

– Till en början kändes det lite trögt att komma igång med tekniken i app och bilar. Men nu flyter det på, berättar Thomas.

Fortfarande anses det dock lite underligt att inte ha egen bil, även om man bor mitt i stan, konstaterar båda två.

Många är beredda att göra förändringar

- Att bryta mot de normer som finns i den lilla sociala norm-bubblan, där man befinner sig kan vara jobbigt, påpekar Mona Modin.

Samtidigt visar studier att många är beredda att göra förändringar. Men man tror sig vara ensam om det.

Inbjudan att medverka i MEDmobilitet gick ut via hemsidor och sociala medier. Projektet har också skickat ut 2 900 vykort. Man har dessutom haft chansen att anmäla sig som sommartrampare eller bilpoolare. Flera sommartrampare har sedan valt att fortsätta cykla som vintertrampare.

Ett mål är med dialogerna har varit att ta fram förbättringsförslag från deltagarna. Projektet har också haft som mål att utveckla och göra en manual för dialoger om hållbara resor.

- Vi har haft uppföljande dialoger där vi återkopplat de idéer vi fått in och beskrivit hur vi poängsatt dem. Det har uppskattats och även skapat förståelse för varför vi prioriterar vissa förslag och väljer bort andra, förklarar Anna Rydberg.

Ambassadörer kan sprida kunskap vidare

Ett annat viktigt mål är att de som deltagit i MEDmobilitet kan inspirera och bli förebilder.

Två nöjda bilpoolare, från vänster Thomas Andersson och Fredrik Olofsson.

- Det finns många exempel på att om någon ändrar ett beteende, och till exempel börjar gå eller ta cykeln till jobbet, så blir det fler som följer efter, konstaterar Anna.

- Vi vill bidra till att stärka motivationen - inte bara erbjuda möjligheter med plogade cykelbanor och busshållplatser, förklarar Mona Modin och fortsätter:

- Vi har haft 440 hjältar som deltagit i dialogen. Nu har vi många ambassadörer med kunskap och engagemang, som de kan sprida vidare.


Om projektet MEDmobilitet för hållbara resor

Projektet är en förstudie som utvecklar medborgardialoger baserat på metoden Styrkebaserad utveckling. Det är en metod som rekommenderas av SKR (Sveriges Kommuner och Regioner). Metoden lyfter och fokuserar på det som fungerar och tillsammans skapas en gemensam målbild att arbeta för. Kraften av att arbeta tillsammans är central i metoden.

Projektet ska resultera i ett utvecklat arbetssätt i komplexa samhällsfrågor och manualer som kommer finnas tillgängliga för alla. Projektet finansieras av Energimyndigheten och är ett så kallat portföljprojekt till projektet Klimatneutrala Östersund 2030, en satsning inom Viable Cities som pågår till 30 oktober 2024.

Mer om Klimatneutrala Östersund 2030

Läs mer om höstens dialoger

Tips. Prenumerera på våra nyheter och servicemeddelanden så håller du koll på viktig information från Östersunds kommun. Börja prenumerera

Sidan uppdaterad 2024-12-03