- Östersund.se
- / Uppleva och göra
- / Idrott, fritid och friluftsliv
- / Boka idrottsanläggningar och hallar
Boka idrottsanläggningar och hallar
Företag, privatpersoner och föreningar - alla är välkomna att söka tider och göra förhandsbokningar i kommunens bokningssystem Interbook.
I kommunens bokningssystem Interbook Go kan du söka efter lediga tider och boka kommunens idrottsanläggningar och hallar.
Hittar du en tid som passar, fyll i formuläret och skicka en bokningsförfrågan. Vi strävar efter att svara inom en arbetsdag. Observera att vi inte arbetar under helger och röda dagar.
Logga in i Interbook Go
Du som vill göra bokningar behöver ha egna inloggningsuppgifter till Interbook Go. Klicka på den länken för mer information och registera dig.
Hyresavgifter för lokaler
Vi har flera olika anläggningar och planer du kan hyra för träning eller tävling.
Principer för bokning
Bokningsprinciper:
Målsättning är att:
- Så många som möjligt ska kunna nyttja kommunens anläggningar.
- Samma principer ska gälla oavsett nyttjarnas kön.
- Barn och ungdom prioriteras genom att tider före kl 20.00 tilldelas dessa grupper.
- Föreningar ska ges möjlighet att bedriva tävlingsverksamhet.
- Föreningar med aktiviteter med många deltagare ska ges större utrymme än
föreningar med aktiviteter med få deltagare. - Bokningsprinciper är gällande under anläggningars ordinarie öppethållande.
Prioriteringsordning (i utgångspunkt)
- Barn- och ungdomsverksamhet inom säsong och vars huvudsakliga
verksamhet är förlagd till dessa anläggningar, vardagar kl 17-20 samt
helger. - Seniorverksamhet inom säsong och vars huvudsakliga verksamhet är
förlagd till dessa anläggningar. - Barn- och ungdomsverksamhet utom säsong eller huvudsaklig verksamhet
vid annan anläggning, vardagar kl 17-20 samt helger. - Seniorverksamhet utom säsong eller huvudsaklig verksamhet vid annan
anläggning. - Privatpersoner och företag
Ungdomsverksamhet prioriteras före barnverksamhet vid uthyrning av större ytor.
Kommunen förbehåller rätt att fördela anläggningar och ytor till ansökande
föreningar. Det med syfte att tillgodose föreningars specifika behov och önskemål.
Exempelvis då tillgång av ytor understiger efterfrågan och kommunens bedömning
är att vissa lag eller individer har skäligt behov att prioriteras tilldelning av tider.
Elitverksamhet, match- och tävlingsverksamhet och arrangemang
Elitverksamhet, matcher och tävlingar eller arrangemang skall om möjligt
genomföras på egen tilldelad tid, men kan bryta annans tränings- och
tävlingsverksamhet. Beslut om sådan tid fattas av kultur- och fritidsnämnden eller
kultur- och fritidsförvaltningen.
För ytor anpassad för elitidrott kan ordinarie prioriteringsordning justeras.
Sporthallen hall A och Jämtkraft arena plan A är elitklassade ytor som prioriteras
för elit- och seniorverksamhet.
Skolverksamhet:
Respektive skola tilldelas tider som motsvarar skolans andel av totala antalet elever
vid skolorna inom kommunen. Den tilldelade andelen är gällande vid respektive
anläggning. Fritidskortet är gällande under ordinarie skoltid och gäller ej under skollov. Respektive skolas nyttjande utöver ordinarie tilldelning sker utifrån
efterfrågan och i mån av lediga tider.
Skolor med längre avstånd och kommunikationer prioriteras före närliggande
förskolor och skolor. Tider för yngre barn prioriteras till förmiddagar. Bokade tider
föregående år beaktas i möjligaste mån.
NIU/LIU, Fördelning av tider prioriteras för NIU som är nationellt idrottsprogram.
LIU prioriteras inte före andra skolors bokningar. Tider för NIU/LIU ingår i
respektive skolas totala tilldelning per anläggning.
Information:
- Kultur- och fritidsnämnden förbehåller sig rätten att disponera
lokal/anläggning för andra ändamål.
- Med barn- och ungdomsverksamhet avses aktivitet för åldersgruppen 7-20
år.
- Med vuxenverksamhet avses aktivitet av utövare över 20 år. För unga som
deltar i seniorverksamhet tillämpas taxa för vuxen idrott.
Vem får boka lokal eller anläggning:
- Bokning kan endast göras av myndig person.
- Organisationer som vill hyra lokal eller anläggning skall vara med i en
godkänd riksorganisation, vila på demokratisk grund och värna allas lika
värde. (För förening som ej är medlem i en godkänd riksorganisation kan en
särskild bedömning göras) - Ingen ny- eller ombokning kan ske om kunden har fakturor som förfallit till
betalning. - Kultur- och fritidsförvaltningen förbehåller sig rätten att bedöma och
avgöra om varje enskild ansökan anses vara berättigad, samt att
verksamheten bedrivs på ett lämpligt sätt och tillåts boka Kultur- och
fritidsförvaltningens idrottsanläggningar och hallar. - Det är av synnerlig vikt att lokal eller anläggning inte används för
aktiviteter som innebär att de demokratiska grundprinciperna, de
mänskliga rättigheterna eller jämställdhet mellan kvinnor och män inte
respekteras. Lokal eller anläggning får inte heller användas för att främja
eller på annat sätt stödja våldsbejakande extremism. - I det fall det framkommer att kunden avser använda lokal eller anläggning i
strid mot vad som anges i punkten ovan, har kultur- och
fritidsförvaltningen rätt att neka bokningsförfrågan. I det fall bokning
redan gjorts, har kultur- och fritidsförvaltningen rätt att avboka kunden
med omedelbar verkan. Kunden har ingen rätt till ersättning vid sådan
avbokning.
Om bokad tid:
- Anläggning/lokal får inte nyttjas för annat ändamål än det den är bokad
för. - I de fall uppgifter på bokningsbekräftelsen avviker från gjord beställning åligger det kunden att inom 3 kalenderdagar skriftligen påtala detta för kultur- och fritidsförvaltningen. Bokningen blir bindande när kunden mottagit en bokningsbekräftelse från kultur- och fritidsförvaltningen.
- Bokning får inte överlåtas eller säljas till annan.
- Lokal/anläggning får ej beträdas före hyrestid. Tid för förberedelse- och
efterarbeten likställs med tränings- och tävlingsverksamhet och skall ingå i
hyrestiden. - Angränsande lokaler som dusch och omklädningsrum får maximalt
disponeras 30 minuter efter bokningstiden. - Tidsöverdrag debiteras för varje påbörjad timme enligt ordinarie taxa..
- Anläggningar uthyres i befintligt skick. Det ankommer på kunden
att slutligen bedöma och själv ta ansvar för att lokal eller anläggning
lämpar sig för den verksamhet bokningen avser. - Om bokad tid ej nyttjas debiteras kunden avgift för ej nyttjad tid enligt
gällande taxa. Vid lokaler med låstagg gäller att kund ska använda låstagg
vid inpassering, i annat fall debiteras kunden avgift för ej nyttjad tid. Det
åligger kund att tillse att giltigt låstagg finns för bokningen. - Kultur- och fritidsförvaltningen ansvarar inte för personliga tillhörigheter
som förvaras vid hyrd lokal/anläggning. Kultur- och fritidsförvaltningen
hyr ut anläggning med tillhörande utrustning som är egendomsförsäkrad
och ansvarar inte för egendom tillhörig annan än kommunen. - Rökning eller alkoholförtäring är ej tillåten i kultur- och
fritidsförvaltningen lokaler eller anläggningar. Det är ej heller tillåtet att
använda dopningsmedel eller metoder som är förbjudna enligt RF:s
stadgar.
Alkoholförsäljning kan tillåtas av Kultur- och fritidsnämnden för specifika
arrangemang och efter beslut från ansvariga myndigheter.
Betalning
- Av kultur- och fritidsförvaltningen utställd faktura ska vara betald senast
på förfallodagen. Vid dröjsmål utgår ränta enligt räntelagen. - Kultur- och fritidsförvaltningen äger rätt att kräva förskottsbetalning
för bokningstillfället. - Efterdebitering av kunden kan förekomma med anledning av extra tillsyn,
extra städ, reparationer eller i övrigt då kultur- och fritidsförvaltningen
förorsakats extra kostnader.
Avbokningsregler
- Avbokningar av träning skall meddelas till kultur- och fritidsförvaltningen
senast tre dagar före träningstillfället. Avbokning av match, tävling eller
arrangemang skall meddelas till kultur- och fritidsförvaltningen senast fem
dagar före arrangemangsdatumet. Om kunden gör avbokning för sent eller
inte avbokar debiteras hyra enligt gällande taxa. - Force majeure, båda parter är befriad från påföljd för underlåtenhet att
fullgöra viss förpliktelse enligt avtal/bokningsmeddelande, om
underlåtenheten har sin grund i omständighet av det slag som anges nedan
och omständigheten förhindrar, avsevärt försvårar eller försenar
fullgörande därav. Samma gäller om underlåtenheten har sin grund i
omständighet som ligger utanför någon parts kontroll eller kännedom.
Såsom befriande omständighet ska anses bl.a. nytillkommen eller ändrad
lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning
eller olyckshändelse av större omfattning. Drabbad part ska i ett ”force
majeureläge” utan dröjsmål underrätta motpart om de omständigheter som
råder.
Kundens ansvar:
- Ansvarig myndig ledare skall alltid finnas. Deltagare får uppehålla sig i
lokal/anläggning endast då ledaren är närvarande. Ansvarig ledare svarar
för totala gruppens verksamhet inom hela lokalen/anläggningen, att
gruppen följer bokningsregler, att ingen obehörig har tillträde under och
efter avslutad verksamhet, att duschar och kranar är avstängda, att fönster
och dörrar är låsta och att lyset är släckt. - Efter avslutad verksamhet i lokal/anläggning skall hyresgästen grovstäda
använda utrymmen. Vid misskötsel utkrävs ersättning för kultur- och
fritidsförvaltningens kostnader. - Eventuell skadegörelse som sker i hyrd lokal/anläggning skall anmälas till
ansvarig personal, Fastighetsjour eller kultur- och fritidsförvaltningen
senast påföljande dag. All skadegörelse som uppkommer genom
oaktsamhet debiteras hyresgästen. - Vid arrangemang skall arrangör/hyresgäst söka erforderliga myndighets
tillstånd för sitt arrangemang. Kunden ansvarar för att skaffa nödvändiga
tillstånd från myndigheter och följa myndigheters eventuella riktlinjer. - Djur får ej vistas i lokalerna.
28. Det är förbjudet att inne i lokal utanför avsedd idrottsyta använda boll,
puck eller annan utrustning för spel, uppvärmning eller lek. - Sporthall/gymnastiksal och övriga utrymmen får endast beträdas med
gymnastikskor/sportskor med slät sula, som inte färgar av sig. - För fotbollsspel inomhus får endast anpassad inomhusfotboll användas.
- Redskap och material skall hanteras varsamt och efter användandet
återställas på respektive plats. Lokal eller anläggning ska lämnas i
ursprungligt skick. - Idrottsredskap avsedda för utomhusbruk får inte användas inomhus utan
särskilt medgivande från ansvarig personal. - Det är förbjudet att använda ytterskor där skoförbud råder.
- Det är förbjudet att i dusch och handfat skölja träningskläder och skor.
- Det är förbjudet att använda klister, harts eller liknande medel.
- Kunden ansvarar för egen försäkring avseende ansvar och olycksfall,
ansvarar för samtliga skador som uppkommer under upplåtelsetiden. Detta
inkluderar skador orsakade av såväl med- och motspelare som publik,
ledare, funktionärer. - Hyresgäst skall följa de regler som finns av brandskyddsarbete på
respektive lokal/anläggning. Se till att det inte vistas fler personer än
tillåtet i den hyrda lokalen eller anläggningen, enligt föreskrifter från
brandmyndigheten. Nödutgångar får inte vara blockerade eller obrukbara. - Av tjänstgörande vaktmästare utfärdat spel eller träningsförbud skall
respekteras och följas. Ej följd uppmaning kan medföra att
förening/verksamhet omedelbart stängs av. - Ansvarig ledare är skyldig att kontakta ansvarig vaktmästare eller kulturoch
fritidsförvaltningen i de fall hyrestid eller arrangemang kan vara i fara
av ospelbar plan p.g.a. dåligt väder etc. Det för att klara ut om träning eller
arrangemang kan genomföras.
Kultur- och fritidsförvaltningens uppsägning av bokad tid:
- Bokad tid som missköts eller nyttjas dåligt kan sägas upp.
- Kund som bryter mot avtal enligt bokning eller särskilda villkor, har
kultur- och fritidsförvaltningen rätt att med omedelbar verkan säga upp
avtalet. Berättigade klagomål om kundens sätt att följa bokningsregler och
i övrigt fullgöra sina skyldigheter kan leda till avstängning från lokalerna
och eventuellt skadestånd. - Kultur- och fritidsförvaltningen har rätt att vägra uthyrning om det finns
sannolika skäl att tro att den planerade verksamheten kan medföra
allvarliga ordningsstörningar eller olagliga handlingar i eller i anslutning
till lokalen eller anläggningen.
Om hyresavtal redan har tecknats kan kultur- och fritidsförvaltningen när
som helst, av samma orsaker eller vid större avtalsbrott, besluta att
hyresavtalet upphör med omedelbar verkan. Kunden har då inte rätt till
ersättning.
Information:
- Kultur- och fritidsförvaltningen förbehåller sig rätten att disponera
lokal/anläggning för andra ändamål.
- I taxor ingår ordinarie vaktmästarservice under anläggningens ordinarie
öppethållande. För tid utöver ordinarie öppethållande eller ytterligare
vaktmästarservice debiteras timkostnad enligt gällande taxa.
- Kultur- och fritidsförvaltningen tillämpar differentierade taxor mot
Östersundsföreningar. Det innebär att nämnden tar ut högre taxa för
vuxenverksamhet i förhållande till barn- och ungdomsverksamhet samt
personer med funktionsnedsättning oavsett ålder. Detta gäller både
tränings- och tävlingsverksamhet. För företag och utomstående föreningar
tillämpas högre taxenivå.
Kontakt
- För mer information är du välkommen att vända dig till kommunens kundcenter som besvarar din fråga eller hjälper dig vidare.
- Kundcenter
- 063-14 30 00
- kundcenter@ostersund.se