­Avfall från villor och fritidshus

Ljust gröna och mörkt gröna soptunnor står på rad längs en väg

Alla villaägare ska ha ett abonnemang för sophämtning hos oss för hämtning av restavfall till förbränning och matavfall. Abonnemanget ger fria besök på återvinningscentralerna för att lämna villahushållets farliga avfall och stora, tunga sopor. Korg och påsar för matavfall ingår också, de kan du hämta på återvinningscentralerna, biblioteken eller hos Kundcenter på Rådhusgatan 21.

Abonnemanget består av grundavgift och hämtningsavgift. Du kan själv hålla nere kostnaderna genom att vara duktig på att sortera.

Fritidshus - säsong, året runt och latrin

Alla fritidshus ska ha ett abonnemang för avfall. I abonnemanget ingår hämt­ning och behandling av restavfall till förbränning samt matavfall. Dessutom kan du kostnadsfritt lämna farligt avfall och stora, tunga sopor på våra återvinningscentraler. Matavfallskorg och matavfallspåsar hämtar du gratis på återvinningscentralerna eller hos Kundcenter på Rådhusgatan 21.

Säsongshämtning eller året runt-hämtning

För dig som bara är i stugan om sommaren räcker det kanske med säsongshämtning mellan vecka 20 och 37 - det vill säga från mitten av maj till mitten av september. Du vinterförvarar själv dina sopkärl och ställer fram dem inför sophämtning.

För dig som vistas i stugan året om erbjuder vi året runt-hämtning för fritidshus. Sop­bilen kommer dock att, vintertid, köra ordinarie vintertur vilket innebär att du som har kärlet vid en sommarväg får en vinteruppställningsplats också. Du kan återta din gamla uppställningsplats under sommarperioden; mitten av maj till mitten av september. Kontakta oss om du vill ha året runt-hämtning.

Om du inte använder fritidshuset

Om fritidshuset kommer att stå tomt hela året kan du anmäla detta så får du uppehåll i sophämtningen. Då får du inte övernatta i stugan utan endast besöka stugan för tillsyn. Uppehållet gäller endast hämtning av Matavfall eftersom vi tar ut avgift för tömning av det vanliga sopkärlet bara när du ställer fram det. Grundavgiften betalar du som vanligt. Uppehåll söks för 1 till 3 år i taget. Anmälan ska lämnas in före den 31 mars varje år.

Ansök om uppehåll i sophämtningen här eller kontakta kommunens kundcenter.

Latrin

I Östersunds kommun kan du själv kompostera latrin på din mark om det är utanför detaljplanelagt område och du behöver inte anmäla det. Om marken är inom detaljplanelagt område så ska det anmälas till miljö och hälsa. Tänk bara på att inte anlägga komposten för nära en vattentäkt, badplats eller ett vattendrag. Det kan bli ohälsosamt och otrevligt för dig och dina grannar.

En svart latrintunna med lock

Köp tunnan av oss och vi tar hand om ditt latrin

Vi kan bara hantera en viss typ av latrintunnor. De är av svart återvunnen polypropen/polyeten, rymmer ca 37 liter, är 430 mm höga och har en diameter på 395 mm. Om du köper sådana tunnor av oss kan vi också ta hand om dina fulla tunnor.

OBS! Det får inte förekomma någon som helst typ av plast i de tunnor vi tar emot. Inga plastsäckar, ingen pacto-plast och heller ingen så kallad nedbrytbar plast.

Kör dina tunnor själv eller beställ hämtning

Avfall Återvinning tar emot dina fulla tunnor mot en behandlingsavgift. Vi tar emot tunnorna på Gräfsåsens avfallsanläggning - anmäl ditt ärende i luckan. OBS! Endast kortbetalning. På Gräfsåsen kan du också köpa nya latrintunnor.

Vi kan även komma och hämta fulla tunnor och leverera nya; fyll i formuläret . Vi hämtar inom fem arbetsdagar från beställning. Tunnan ska stå vid farbar väg vid hämtningen.

Avgifter för latrin.

De latrintunnor som vi tar emot går till förbränning.

Tips!

Skaffa en insats för urinseparering. Då slipper du de värsta luktproblemen och får en lättare tunna. Bra för allas ryggar!

Utökad service: Fram­­dragning av sopkärl

Om du är hindrad att dra fram dina sopkärl på hämtdagen; det kan vara funktions­hinder, skada eller sjukdom kan vi hjälpa till att dra fram kärlen. Du måste i så fall ansöka om utökad service för framdragning av kärl. Vi tar ut en avgift per kärl och år. Se Faktura och avgifter

Ansökan om utökad service: Framdragning av kärl

Står huset tomt?

Om huset kommer att stå tomt i mer än tre månader kan du meddela oss så får du uppehåll i sophämtningen. Uppehållet gäller endast hämtning av Matavfall eftersom vi bara tar ut avgift för tömning av det vanliga sopkärlet när du ställer fram det. Grundavgiften betalar du som vanligt. Kontakta kommunens Kundcenter.

Nytt sop­­abonnemang eller ny ägare

Har du sålt huset? Eller köpt ett hus? Eller har du byggt nytt? Kontakta oss i god tid innan överlåtelsen eller inflyttningen så att du har sopkärl när du flyttar in och så att räkningarna går till rätt person.

Ny ägare?

Även om du anmält flytt till Skatteverket eller Adressändring så måste du kontakta kommunen. Vi får ingen information därifrån.

Du kan själv göra ändringen via vår e-tjänst "Ägarbyte vid försäljning eller köp av fastighet". Eller kontakta kommunens Kundcenter 063-14 30 00.

Vad händer när du har skickat in ärendet via e-tjänsten?

Kommunen registrerar alla uppgifterna i vårt verksamhetssystem. Vi förväntar oss en vattenavläsning om vi inte redan fått den. Vi skickar ut välkomstbrev till köparen och eventuellt slutfaktura till säljaren inför ägarbytet.

Nytt hus?

Om du har byggt ett nytt hus så får du kontakta oss via kundcenter på 063 - 14 30 00 så att vi kan starta ditt abonnemang för avfall. Du kommer att få ett kärl för restavfallet och ett för matavfallet - om du inte väljer att anmäla till miljö och hälsa att du vill ha hemkompost.

Information om hushållens avfall Pdf, 2.2 MB.

Information om tömning av din avloppsanläggning Pdf, 3.9 MB.

Matavfallspåsar och korg

Den korg och de matavfalls­påsar du behöver hemma kan du hämta kostnadsfritt på återvinnings­centralerna i Odenskog, Lit och Brunflo, på biblioteken i Östersund, Torvalla, Brunflo och Lit samt i kommunens reception på Rådhusgatan 21. Du betalar utrustningen via grundavgiften, hyr du din bostad betalar du grundavgiften via hyran.

Papperspåse för matavfall står i en grön korgliknande plastbehållare.









 

Vi byter till papperspåsar för matavfallet under hösten 2021.

Påsar till matavfallet

Påsarna vi lämnar ut är anpassade till korgen för matavfall och rymmer 8 liter. De finns i buntar om 80 påsar.

Håller matavfallspåsarna?

Matavfallspåsar måste stå luftigt för att hålla, annars blöts de sönder. Det gäller både matavfallspåsar av papper och bioplast. Använd korgen som du får till påsen. Stoppa aldrig matavfallspåsen i en plastpåse! Den plastpåsen kommer inte att komposteras, eller rötas.

Fryser papperspåsen fast i sopkärlet på vintern?

Jo, det kan hända att papperspåsen. Det finns tips för att minska risken att matavfallspåsarna fryser fast.

Hur använder jag papperspåsarna?

Papperspåsarna måste stå luftigt. Använd gärna korgen som du kan hämta på återvinningscentralen eller på kundcenter. Du kan vika ner kanten på papperspåsen så blir den stadigare. Ställ den sedan i korgen. Låt matavfallet rinna av innan du lägger det i matavfallspåsen. Det ska ju bara vara matavfall, kaffesump, teblad och hushållspapper i matavfallspåsen. Inuti påsen finns en streckad linje, fyll bara på med matavfall upp till den linjen. Då blir det tillräckligt mycket påse kvar att rulla ihop eller vika ihop. Påsen kan behöva bytas varannan eller var tredje dag.

Matavfallet behöver luft

Matavfall som får torka upp luktar mindre och påsen håller bättre. Så låt din matavfallspåse få luft genom att ha den i ett kärl som ventilerar. Lägg inte på något tätt lock.

Beställ matavfallspåsar

Fastighetsägare till flerbostadshus och bostadsrättsföreningar kan få större mängder matavfallspåsar och korgar levererade till fastigheten.

Läs mer om vår service till flerbostadshus

Kompostera ditt matavfall hemma

Genom att kompostera ditt matavfall hemma på tomten kan du sänka din sopkostnader och dessutom få fin kompostjord. Du måste skicka in en anmälan om hemkompostering till kommunen innan du börjar kompostera.

Hemkompostering

Gemensamma sopkärl

Till kunder som bor längs vägar där sopbilen har svårt att ta sig fram, erbjuder vi gemensamma sopkärl för flera kunder uppställda på en lämplig plats. De gemensamma sopkärlen (större sopkärl eller containers) är dimensionerade efter antal anslutna hushåll och hur mycket avfall hushållen beräknas generera i genomsnitt.

Sopkärlet är trasigt

Om ditt sopkärl, lock eller hjulen till sopkärlen är trasiga så kan du själv anmäl via e-tjänsten eller hör av dig till Kundcenter på 063 - 14 30 00 eller kundcenter@ostersund.se. För dig som kund är det kostnadsfritt, så länge det inte är uppenbar skadegörelse.

De vill veta adressen där kärlet står och ditt anläggningsnummer. Anläggningsnumret finns på din faktura.

Om de som kör bilarna upptäcker att kärlet behöver åtgärdas, då kommer de att lägga en beställning på det.

När 80 liters-kärl eller locken till dem går sönder byter vi ut dem till 140 liters kärl som är den nya standardstorleken. Detta gör vi på grund av arbetsmiljöskäl. Kostnaden för dig som kund förändras inte.

Sidan uppdaterad 2024-04-02