- Östersund.se
- / Kommun och politik
- / Kvalitet och resultat
- / Brukarundersökning
Brukarundersökning
Alla kommunens verksamheter genomför brukarundersökningar. Det innebär att vi tar reda på vad våra brukare och deras anhöriga tycker om kvaliteten på våra tjänster.
Vård- och omsorgsförvaltningen frågar exempelvis regelbundet sina brukare och deras anhöriga vad de tycker om de tjänster som de nyttjar - som hemtjänst eller särskilt boende. Barn- och utbildningsförvaltningen frågar sina elever och deras föräldrar om vad de tycker om skolan eller förskolan.
Teknisk förvaltning som arbetar på uppdrag av övriga förvaltningar gör däremot så kallade kundenkäter. Även Samhällsbyggnad genomför kundenkäter.
Här redovisar vi resultaten från brukarundersökningarna respektive kundenkäterna för våra förvaltningar:
Barn- och utbildningsförvaltningen
Förskoleenkäten och Fritidshemsenkäten genomförs varje år i Östersunds kommun. Syftet med enkäterna är att ta del av vårdnadshavarnas uppfattning om deras barns vistelse på förskolan/fritidshemmet. Enkätrapporterna används som underlag för huvudmannens och enheternas systematiska kvalitetsarbete.
Förskolenkäten 2019 Pdf, 946.8 kB.
Fritidshemsenkäten 2019 Pdf, 491.5 kB.
Elevenkäten genomförs varje år i Östersunds kommun. Syftet med enkäten är att ta del av elevernas uppfattning av och om sin skolgång. Enkätrapporterna används som underlag för huvudmannens och enheternas systematiska kvalitetsarbete. Elevenkäten besvaras av elever i årskurserna 3 till och med 9. Ojämna år besvarar årskurserna 5 och 9 skolinspektionens skolenkät och jämna år Östersunds kommuns elevenkät.
Kommunledningsförvaltningen
Medborgarundersökning
Statistiska centralbyrån (SCB) genomför på kommunens uppdrag medborgarundersökning bland 1 200 slumpmässigt utvalda Östersundsbor i åldrarna 18-84 år. Frågorna i undersökningen handlar om hur man som medborgare uppfattar Östersunds kommun som plats att leva och bo på, vad man tycker om kommunens verksamhet och vilken möjlighet till inflytande och påverkan man har i kommunen.
Läs mer om undersökningen och resultatet på sidan Medborgarundersökning.
Företagarundersökning
Sveriges kommuner och landsting (SKL), mäter regelbundet hur nöjda företagarna i Östersunds kommun är med kommunens tjänster. Glädjande är att företagarna i Östersund blir allt mer nöjda med den service som kommunen ger dem.
Läs mer om undersökningen och resultatet på sidan Företagens betyg på kommunen.
Kultur- och fritidsförvaltningen
Storsjöbadet (tidigare Teknisk förvaltning)
Storsjöbadet genomförde en enkät bland badgästerna under sommaren 2016. Nedan finns resultatet av enkäten i pdf-format.
Resultat av Storsjöbadets gästenkät sommaren 2016 Pdf, 136.7 kB.
Resultat av Storsjöbadets kundundersökning 2018 - simskola/kurser Pdf, 236.4 kB.
Resultat av Storsjöbadets kundundersökning 2020 - simskola/babysim Pdf, 190.1 kB.
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Östersund vill jobba med ständig utveckling och förbättring av sin verksamhet. Därför är det viktigt att veta hur människor upplever sin kontakt med socialtjänsten. Här hittar du resultatet av de senaste årens undersökningar:
Resultatet av Social- och arbetsmarknadsförvaltningens brukarundersökning 2022 Pdf, 225.3 kB.
Resultat av Social- och arbetsmarknadsförvaltningens brukarundersökning 2021 Pdf, 250.6 kB.
Resultat av Social- och arbetsmarknadsförvaltningens brukarundersökning 2020 Pdf, 181.8 kB.
Resultat av Social- och arbetsmarknadsförvaltningens brukarundersökning 2019 Pdf, 495.7 kB.
Resultat av Nexus deltagarundersökning 2018 Pdf, 84.3 kB.
Resultat av Socialförvaltningens brukarundersökning 2018 Pdf, 214.6 kB.
Resultat av Nexus brukarundersökning 2017 Pdf, 573.2 kB.
Resultat av Socialförvaltningens brukarundersökning 2017 Pdf, 268.4 kB.
Teknisk förvaltning
Kritik på teknik
är en enkätundersökning som Sveriges Kommuner och Regioner - SKR, erbjuder landets kommuner vart 3:e år. Den behandlar gator, parker och lekplatser, vatten och avlopp samt avfallshantering. Senast genomfördes undersökningen 2019.
Fastighet
Fastighet har under våren 2018 genomfört en enkätundersökning riktad till lokalhyresgäster i kommunen. Syftet med undersökningen är att mäta hyresgästernas värderingar av sin fysiska miljö samt fastighetsorganisationens kundvård och service. Här hittar du resultatet av enkäten:
Resultat av kvalitetsmätning bland kommunala lokalhyresgäster Pdf, 3.8 MB.
Varje år sammanställer Vård- och omsorgsförvaltningen en kvalitetsrapport. I rapporten finns sammanfattningar av resultat från förvaltningens egna brukarenkäter.
Rapporten innehåller också enkätsvar från verksamheterna, rapportering av avvikelser samt resultaten från Socialstyrelsens nationella brukarundersökningar.
Här kan du ta del av Vård och omsorgsförvaltningens kvalitetsrapporter
Här kommer du direkt till Socialstyrelsens öppna jämförelser av äldreomsorg och funktionsnedsättning
På Socialstyrelsens hemsida kan du också enkelt jämföra resultat från alla kommuner i landet i äldreguiden
Kontakt
- För mer information är du välkommen att vända dig till kommunens kundcenter som besvarar din fråga eller hjälper dig vidare.
- Kundcenter
- 063-14 30 00
- kundcenter@ostersund.se