Snö och halka

Snöröjningsfordon kommer längs gata. Snöhög i förgrunden.

Vi röjer snö och bekämpar halka på gator och vägar samt kombinerade gång- och cykelbanor inom tätbebyggt område. Vi snöröjer också trottoarerna. Sandningen av trottoarerna ska, däremot, skötas av de fastighetsägare vars tomter gränsar till trottoarerna.

Snö- och sanddagboken

2020-11-25 kl. 8.00

Vi är, sedan tidigt i morse, ute med alla sandbilar. Vi ser över samtliga genomfartsleder, smågator samt gång- och cykelbanor.

Vi sandade mellan klockan 4 och klockan 6 i morse men det är liksom ogjort, då is ha lagt sig på sanden.

Vi vill påminna alla fastighetsägare att sanda utanför fastigheten för gångtrafikanterna.

Läs mer nedan hur vi röjer snö och sandar.

Läs om fastighetsägares ansvar för sandning

Vi röjer snö

Prioriterade gång- och cykelstråk

De stora gång- och cykelstråken är prioriterade vad gäller snöröjning. Där börjar vi ploga vid 3 cm nysnö (4 cm om det fortfarande snöar).

Se karta över de prioriterade gång- och cykelstråken

Övrig snöröjning

Övriga gator, vägar, trottoarer, övriga kombinerade gång- och cykelbanor, parkeringar och torg börjar vi ploga vid 5 cm nysnö (7 cm om det fortfarande snöar).

Tätorterna är uppdelade i distrikt. Vid en snösväng snöröjer vi alla distrikt samtidigt. Då får vi kortast möjliga körsträckor och använder fordon och bränsle på det mest effektiva sättet. Det kan innebära att en liten villagata blir snöröjd före en genomfartsled.

Trottoarer och busshållplatser plogar vi samtidigt med gatan, men ofta med en annan maskin. Vi handskottar busshållplatsernas väderskydd vid behov. Vi använder ofta del av trottarerna för snöupplag. När vi använder hela trottaren som snöupplag hänvisas gångtrafikanter till andra sidan gatan.

Beroende på hur mycket snö som fallit tar snöröjningen allt mellan 5 - 10 timmar.

Ibland vräker snön ner...

Vid ett normalt snöfall får vi ungefär 5 till 7 centimeter snö. Vi har beräknat och anpassat vår snöröjning till dessa normala snöfall. Men nån gång ibland vräker snön ner. Då är vi ute med alla våra fordon men vi hinner ändå inte hålla undan snön. Vid dessa extrema snöfall vädjar vi till medborgarna i Östersund att

  • vara ute i god tid
  • välja rätt skor
  • välja rätt fordon och färdväg
  • ta det lugnt i trafiken och vara extra uppmärksam

Vanliga frågor om snöröjning

Varför har kommunen inte plogat hela gatan?

Om en bit av gatan inte har blivit plogad kan det bero på att bilar varit parkerade där. En annan vanlig anledning är att skrymmande växlighet varit ett hinder för snöröjnings­fordonen. Tänk på att du som äger en fastighet har ett ansvar för växlighet som sticker ut över tomtgränsen, sköter du det inte rätt kan det innebär att din gata får sämre snöröjning.

Varför har kommunen plogat igen min garageuppfart?​

Vi försöker minimera snösläppet när vi plogar men tyvärr har vi inte möjlighet att öppna upp alla garageuppfarter. Du som äger fastigheten får själv fördela snön längs plogkanterna vid sidan av din infart.

Kom ihåg att du inte får lägga ut snö från din egen tomt på gatan, trottoaren eller i parken!

Varför har kommunen plogat in min bil? min postlåda?​

De flesta snöröjningsfordon lämnar en snöplogkant. Det är ägarens ansvar att skotta fram egna bilar, postlådor, entréer etc.

Prioriterade cykelstråk

De stora gång- och cykelstråken är prioriterade vad gäller snöröjning. Där börjar vi ploga vid 3 cm nysnö (4 cm om det fortfarande snöar).

Vi hyvlar hårdpackad snö och is

När det blir spårigt och knottrigt isriver vi med en väghyvel. Att isriva kan också vara en effektiv halkbekämpning. Höga snöplogkanter som uppstår vid hyvling, tar vi bort i gatukorsningar och vid garageinfarter. Ibland uppstår nivåskillnader mellan gatan och exempelvis garageinfarter. Vi åtgärdar inte sådana nivåskillnader.

Om det är kallare än -20 grader kan vi inte hyvla på grund av risk för skador på maskinerna.

Vi kör bort snö

I de centrala delarna av Östersund kör vi bort snön efter nästan varje plogning. Det gör vi oftast dagen efter plogning med hjälp av snöslunga och lastbilar. Vid behov forslar vi även bort snö från gatorna utanför centrum.

På smågator tar vi bort snöplogkanter när gatans bredd blivit mindre än 4 meter.

Vi sandar

Vid stabilt vinterväder med kallgrader behövs inte så mycket sandning. Då sandar vi bara där många fötter eller många däck har polerat snön till is. Så blir det exempelvis på gågatan i centrum eller på vägbanan vid busshållplatser.

Översyn av gator

Varje morgon under vintern, sju dagar i veckan, har vi en sandbil ute i de centrala delarna av stan som ser över behoven av halkbekämpning på genomfartsleder och bussgator. Den sandar där behov finns.

Översyn av gågatan och gång- och cykelbanor

Varje vardag ser vi också över de kombinerade gång- och cykelbanorna samt gågatan, torgen och andra ytor i centrala stan där många fotgängare går.

Halka kommer oftast plötsligt

Mildväder, med temperaturer nära 0 grader, ger halka och i samband med nederbörd slår det om fort och vi kan få blixthalka. I en stad som Östersund med stora höjdskillnader och närheten till Storsjön, kan halkan dessutom slå till lokalt.

Det går sällan att sanda i förebyggande syfte. Vid mildväder smälter sanden snabbt ner i isen eller spolas bort av smältvatten. Vi försöker sanda när sanden gör mest nytta. Då är vi ute med alla våra fordon. Vi sandar först huvudgator, bussgator, busshållplatser, kombinerade gång- och cykelvägar och därefter torg, parkeringar och smågator. Men vi hinner inte sanda överallt på samma gång. Vid sådan extrem halka vädjar vi till medborgarna att

  • vara ute i god tid
  • välja rätt skor - använd broddar
  • välja rätt fordon och färdväg
  • ta det lugnt i trafiken och vara extra uppmärksam

Det tar cirka 5 timmar att sanda alla våra ytor. Om mildvädret håller i sig måste vi oftast börja om från början igen.

Fastighetsägare ska sanda trottoarerna

Överallt i tätbebyggt område, där trottoaren gränsar till en tomt, är det fastighetsägaren som ansvarar för halkbekämpningen på trottoaren. Finns det ingen trottoar, räknas ändå ytan utanför tomten som ett gångbaneutrymme, där fastighetsägaren är skyldig att sanda (halkbekämpa).

Läs mer i Lokala föreskrifter om gångbanerenhållning

Vanliga frågor om sandning

Spara halva trottoaren för sparkåkning?

Våra sandspridare gör att sand sprids över en större yta vilket gör det svårt att spara en sida för att sparkar ska kunna glida lätt. Dessutom är det vårt ansvar att minimera risken att någon halkar och skadar sig vilket gör att vi måste sanda hela bredden.

Grus, sand eller salt?

Vi använder oftast ett krossat stenmaterial. Vid svårare väglag används även natursand med inblandat vägsalt.

Så jobbar vi med vinterväghållningen

Totalt jobbar 50 – 60 personer med snöröjning och halkbekämpning på gator och trottoarer. Av dessa är ungefär 20 anställda på kommunen. Vi har alltid samma bemanning i beredskap; dygnet runt och sju dagar i veckan. Vi kan alltså ge samma service under kvällar och helger som på vardagar. Till vår hjälp har vi en vädertjänst med detaljerade prognoser och mätstationer som mäter snödjup.

En snösväng, när alla fordon är utkallade, kostar ungefär 700 000 kr. Då är cirka 60 maskiner och bilar ute och plogar.

Prioriterade trafikanter

I kommunens Plan för trafik (2005) finns, bland annat, följande utvecklingsområden som vi utgår ifrån när vi planerar vår snöröjning och halkbekämpning:

  • trafiksäkerhet och trygghet
  • tillgänglighet och framkomlighet
  • miljö och folkhälsa

Läs mer i TrafikplanPDF

Teknik i bilarna

I alla fordon som sköter vinterväghållningen sitter en GPS. Därför vet vi exakt var vi varit, och när. Det underlättar också för förare som ska ta över en viss sträcka. Med denna teknik "glömmer" vi inga gator.

Kommunens fastigheter

Dessutom sköter vi vinterväghållningen på skolgårdar och på alla andra fastigheter som kommunen äger.

Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidan uppdaterad 2020-11-25