Familjerådgivningen i
Jämtlands län
Bild på Familjerådgivningens mottagningar i Jämtlands län
Aktuellt hösten/vintern 2024:
- På grund av vakant tjänst hos oss har vi just nu tyvärr längre väntetid än normalt för ett första besök.
- Från och med 1/12 2024 kommer vi att debitera samtalsavgiften för avbokningar som inkommer senare än 48h innan bokat besök (tidigare senare än 24h).
Alla kan få problem i sina nära relationer. På familjerådgivningen erbjuds hjälp att finna nya möjligheter och lösningar på problem och konflikter. Familjerådgivningen erbjuder samtal för vuxna: kärleksrelationer, vuxna syskonrelationer, föräldrar och enskilda som vill förbättra sina nära relationer.
Vi erbjuder samtal för alla oavsett kön, sexuell läggning, ålder, könsöverskridande identitet/uttryck, etnicitet, funktionsvariation eller religion/trosuppfattning.
Familjerådgivningen har sträng sekretess och för inga journaler.
Exempel på besöksorsaker
Samtalsformer
Vi brukar vanligtvis vilja träffas vid två inledande kartläggningssamtal och bestämmer sedan tillsammans med er upplägg och fokus för en eventuell fortsatt kontakt. Vi bestämmer tillsammans om samtalen ska ske på plats i familjerådgivningens lokaler eller som videosamtal, där du/ni sitter där det passar er.
Ett alternativ är ett engångssamtal, som kan bokas in med kort varsel. Målet är då att kunna erbjuda en tid inom en vecka. För att boka ett engångssamtal behöver du göra din bokning via telefon. Denna typ av bokning förutsätter stor flexibilitet hos besökaren då tiderna endast erbjuds med kort varsel.
Sekretess
Boka tid hos oss
Du kan boka tid för samtal eller videosamtal hos oss. Det gör du antingen via vår e-tjänst, eller genom att ringa och lämna ett meddelande på vår telefonsvarare. Då blir du uppringd för tidsbokning/rådgivning, och vi ringer från hemligt telefonnummer.
Vi har mottagningar i länets alla kommuner. I E-tjänsten kan du endast boka tid på mottagningen i Östersund eller för videosamtal och om du önskar få hjälp i en parrelation/kärlekrelation med två personer. Bägge sökanden kommer att behöva signera tidsbeställningen med BankId för att genomföra bokningen.
Andra problemfrågeställningar än den ovan hänvisas att ringa till vår röstbrevlåda för tidsbeställning. Du blir då uppringd (från hemligt telefonnummer) för tidsbokning.
Vill du träffas i annan kommun än i Östersund ringer du oss för tidsbokning. Oavett vilken kommun du bor i kan du välja i vilken kommun du vill träffas.
Kontaktuppgifter och länk till e-tjänsten hittar du längst ned på sidan.
Samtalsavgift
Samtalsavgiften är 200 kronor per samtal. Avgift debiteras vid avbokning senare än 48 timmar innan bokad tid samt om man uteblir från sitt bokade besök. Det finns möjlighet till nedsatt avgift eller avgiftsbefrielse, efter individuell bedömning.
Om oss
Familjerådgivarna är socionomer med lång yrkeserfarenhet och vidareutbildning i psykoterapi: KBT, psykodynamisk- och familjeterapi.
Flera familjerådgivare har också vidareutbildning i sexologi, andrologi och parsexualiet, samt olika parterapeutiska metodinriktningar såsom exempelvis EFT (Emotionellt inriktad parterapi) och IBCT (Integrative Behavioral Couples Therapy).
Familjerådgivningen i Jämtlands län är en samverkan mellan länets kommuner. Huvudmottagning finns i Östersund. Mottagningar finns också vissa dagar per månad i Bräcke, Hackås, Hammarstrand, Krokom, Mörsil, Strömsund och Sveg.
Boende-, umgänges- och vårdnadsfrågor
Boende-, umgänges - och vårdnadsfrågor samt svårigheter att komma överens om praktiska frågor som rör barn som separerade föräldrar hänvisas till familjerätten i ditt barns hemkommun.
Frågor som rör föräldraskap/föräldrastöd
Om ditt ärende handlar om att du som förälder upplever problem i relationen till hemmavarande barn eller om du upplever behov av stöd i föräldrarollen bör du i första hand kontakta Socialtjänsten i din hemkommun för stöd.
Centrum mot våld
Kontakta Centrum mot våld om du är våldsutsatt, hotad eller lever i ett förhållande med allvarliga konflikter. Där kan du förutom rådgivning få praktisk hjälp och skydd i en akut situation. Utsätter du en närstående för våld kan du få stöd till förändring.
Synpunkter/klagomål
Vi är angelägna om att ni berättar för oss om ni har synpunkter/klagomål på vår verksamhet. Ni kan kontakta mottagningen via mail eller telefon. Ni kan också lämna synpunkter direkt till enhetschef Anna Lindestig på 063-14 45 83 eller e-post
Du kan även lämna synpunkter via: Beröm, klagomål och tips